Skip to main content

Praktisk info

Thailand

thailand - bangkok_panorama_01

Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen

De praktiske oplysninger på hjemmesiden er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger til din ferie.

Akut assistance i Thailand
Har du brug for akut assistance kan du komme kontakt med os via nedenstående.
I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 70 404 369
Åbningstider: Mandag - fredag 10:00 - 15:00
Stjernegaards nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059

(OBS! Dette nummer er kun beregnet til nødsituationer, hvor hjælpen ikke kan løses lokalt).

Gouda Rejseforsikring:
• Salgsafdeling +45 8820 8820
• Alarmcentral + 45 3315 6060

Tryghed og Garanti
Stjernegaard Rejser følger til enhver tid Udenrigsministeriets sikkerhedsvurderinger og rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til et givent land, vil vi annullere rejsen. Dette gør vi i udgangspunktet 14 dage før den eventuelle afrejsedato. Hvis det er tilfældet, vil du få tilbudt at få hele rejsens pris refunderet (fratrukket evt. Gouda rejseforsikring - læs mere nedenfor) eller at rykke rejsen til et senere tidspunkt. Det er din uforbeholdne garanti.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger tager udgangspunkt i ethvert lands aktuelle sikkerhedsvurdering. Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på alle vores destinationer. Stjernegaard gennemfører rejser til alle lande, der er åbne for indrejse, og hvor et planlagt program kan gennemføres ansvarligt.

Det kan også være en forudsætning, at man opfylder vaccinationskrav for indrejse til et givent land. Det er rejsedeltagerens eget ansvar at medbringe gyldig dokumentation for dette. Hvis dokumentationen er ugyldig, vil det medføre afvisning hos flyselskab eller ved immigrationen i indrejselandet, og man vil i så fald ikke være berettiget til erstatning eller erstatningsrejse.

Stjernegaard Rejser er omfattet af Rejsegarantifonden og følger til alle tider overensstemmelserne i pakkerejseloven. Det er endnu en sikkerhed for dit køb.

Ansvarlig rejseform
Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.

Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som f.eks. at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig - hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen - og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.

Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen. Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.

Vaccination og helbred
På nogle rejsemål er bestemte vaccinationer påkrævet. Stjernegaard anbefaler, at du får råd og vejledning hos en af landets vaccinationsklinikker eller hos egen læge, inden du tager afsted. Det er en god idé at undersøge forholdene på dine rejsemål. På den måde kan du tage alle de nødvendige forholdsregler som f.eks. brug af malariaforebyggelse, myggespray, vaccinationer m.m.

Herunder finder du en række forslag til sider, hvor du kan få gode råd og vejledning om vaccinationer før din kommende rejse.

• Statens Serum Institut: Rejsevaccination
• Rigshospitalet: Vaccination og rådgivning 
• Danmarks Apotekerforenings hjemmeside
• Rejseklinikken i Charlottenlund
• Udlandsvaccinationen

Hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få refunderet en stor del af udgiften ved vaccinationer.

Forsikringer
Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov samt en meget erfaren alarmcentral, som er vigtig, når skaden sker.

I kan med fordel købe rejse- og afbestillingsforsikring samlet hos Stjernegaard Rejser - læs mere på nedenstående link.

Læs mere om Goudas rejseforsikring her.

Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer, og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.

Bemærk, at det gule sygesikringsbevis ikke gælder i store dele af verden.


Valuta og kreditkort i Thailand
100 thailandske baht (THB) svarer til ca. DKK 20 (2024). Det er nemt og bekvemt at hæve penge på Visa eller Mastercard i hæveautomaterne. Bemærk: Der findes ikke hæveautomater (ATM) på de små øer fx Koh Kradan, Koh Mook, Koh Jum og Koh Ngai m.fl., så sørg for at I har kontanter til opholdet her. Det er muligt at betale med kreditkort i hotellernes restaurant.

Det kan være en god idé at have vekslet et beløb hjemmefra (især på vores rundrejser med dansk rejseleder), så man har lidt at starte ud med – fx EUR 400-500. Man kan også hæve penge i hæveautomaterne i lufthavnen, men man skal være opmærksom på, at man både betaler et gebyr i baht og et gebyr i kroner. Vi anbefaler, at man ikke veksler på vekselkontorer i lufthavnen eller på hotellerne, da det er dyrt.  

Prisniveauet i Thailand
Prisniveauet i Thailand er generelt lavt set i forhold til Danmark. Særligt hvis man holder sig fra de prestigefyldte spisesteder i Bangkok og vinkortet på de bedre restauranter. Priser på udflugter og transporter, herunder taxakørsel, er absolut overkommelige. En scooter kan lejes for THB 3-400, og en bil med chauffør kan lejes for THB 2000-2500 for en dag. Massage er et vidt begreb - et rimeligt godt sted koster THB 350-600 for en times massage - fodmassage er lidt billigere.

Man kan spise godt og billigt overalt i Thailand. Et måltid på et gadekøkken ligger mellem THB 60-100 for en simpel ret serveret på plastikbord på fortovet. En hovedret på en god thai-restaurant ligger på omkring THB 2-300. Vælger I fiskeretter, er det dyrere og ofte efter dagspris og vægt, ca. THB 3-500 for en hovedret. En god bøf kan fås for THB 3-400. Lokalt kød kan være lidt sejt men med god smag.

Elektricitet
Thailand har 220 V, men anderledes stikkontakter kan forekomme. Dog kan man oftest bruge de danske stik, selvom stikkontakterne ser lidt anderledes ud. Skulle I få brug for en adapter, kan den normalt lånes i hotellets reception.

Mobiltelefon, internet og WIFI
Har I en SmartPhone, skal I huske at slå data-roaming fra ved afrejse for at undgå ubehagelige telefonregninger. Det kan være dyrt at ringe og hente data, når man er i udlandet, men I får oftest en SMS med priserne fra jeres telefonselskab, så snart I lander.

Mange hoteller (lobbyområdet), cafeér og restauranter har gratis WIFI.

Download WhatsApp. I mange lande anvendes WhatsApp ofte til opkald og beskeder, og vi vil derfor anbefale jer at downloade WhatsApp gratis fra Google Play Store eller Apple App Store inden afrejse.

Har du kontakter på din mobil, som også bruger WhatsApp, dukker de straks op i app'en, hvorefter det er gratis at ringe eller sende beskeder til dem via WhatsApp, når du er koblet på Wi-Fi.

Pas og visum til Thailand
Der krævesikke visum for danske statsborgere med dansk pas, der rejser til Thailand og opholder sig i landet i mindre end 60 dage. Man skal dog være opmærksom på, at passet er gyldigt minimum 6 måneder fra indrejsedatoen til Thailand. Såfremt jeres pas skal fornyes, er det vigtigt, at Stjernegaard orienteres.

Bemærk: Har du et andet pas end dansk, er det dit eget ansvar at undersøge de pågældende visumregler for din nationalitet.

Indførsel af E-cigaretter i Thailand
Udenrigsministeriet gør opmærksom på, at E-cigaretter, E-væske og vandpiber ikke må medbringes til Thailand. Disse elementer vil sandsynligvis blive konfiskeret ved ankomst, og man kan risikere at få en stor bøde eller fængsel i op til 10 år. Der er herudover rygeforbud på de fleste strande.

Pakkevejledning og påklædning
Thaierne går selv meget afslappet klædt, så generelt er der kun brug for uformel påklædning. Det vigtigste er, at tøjet er praktisk og behageligt. Medbring en trøje eller en let jakke til brug i restauranter, busser og lignende, hvor aircondition er slået til. I perioden fra december til januar kan det være køligt i Nordthailand.

Det er vigtigt, at I medbringer lange bukser, der når anklerne til tempelbesøg. Som alternativ kan kvinder også bruge en nederdel, men den skal dog nå til anklerne. Templerne i Bangkok er ekstra strikse med påklædningen. Husk, det er varmt i Thailand så medbring også gerne noget løst og behageligt. Der er mulighed for tøjvask på de fleste hoteller, så tænk på det, når I pakker kufferten. Det er ikke nødvendigt at medbringe fx badehåndklæde, da disse vil være at finde på hotellet.


Drikkepenge, moms og serviceafgift
Ofte lægges der serviceafgift og VAT (moms) på de priser, I ser på restauranternes menukort. Det gælder både mad og drikkevarer. Der lægges 7% VAT og en serviceafgift på 10% til. Drikkepenge er inkluderet i regningen, men ofte forventes det, at man giver ca. 10% oveni. Ligeledes bør man give lidt drikkepenge til rengøringspersonalet på hotellet (THB 30-40 pr. dag), til kuffertbærerne (TBH 30 pr. kuffert), chauffører (i alt THB 120-150) og lokalguider (i alt ca. THB 150 for en halv dag og ca. THB 300 for en hel dag). Lønningerne er ikke så høje, så drikkepenge bliver modtaget med glæde og stor taknemmelighed.

Etikette
Thaierne er meget høflige og vant til turister. Det forventes, at man respekterer deres helligdomme og skikke, og at man klæder sig tækkeligt, når man besøger templer og andre helligdomme. Ved templerne forventes det, at man bærer lange benklæder eller nederdel til anklerne. Sarong kan evt. lejes ved templet.

Praktisk info på krydstogt

I nedenstående finder du relevante praktiske informationer om vores krydstogter. Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvad er inkluderet på krydstogtet?
Krydstogtet er som minimum inklusive ophold om bord i valgte kahytstype, forplejning samt kaffe, te og læskedrik, aktiviteter og underholdning om bord (visse aktiviteter er dog mod betaling) samt alle skatter og havneafgifter. På alle grupperejser med Stjernegaard Rejser inkluderes desuden altid drikkepenge, og med Celebrity Cruises er der inkluderet en drikkepakke samt wifi – uanset kahytstype.

Aldersgrænse på krydstogt?
Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre eller voksne over 21 år. Man skal være minimum 18 år for at købe alkohol eller spille i kasino. Bemærk, at spædbørn skal være fyldt 6 måneder på afsejlings­datoen for at kunne sejle med rederiet. Det er ikke tilladt at rejse med rederiet, hvis man er i 24. graviditetsuge eller længere henne i graviditeten.

Handicappede
Hvis du er bevægelseshæmmet, bør dette oplyses i forbindelse med bestillingen. En del skibe har handicaptilpassede kahytter med bredere døre og uden dørtærskler. Vi tager dog forbehold for, at sådanne kahytter ikke altid følger dansk standard for handicap­tilpasning. Vi vil også pointere, at det for bevægelseshæmmede gæster ofte er svært at arrangere velegnet landstigningsservice, når skibets transportbåde benyttes. Stjernegaard Rejser informerer de pågældende rederier, men påtager sig i øvrigt intet ansvar for, at ønskerne opfyldes.

Spisning ombord
På de større krydstogtskibe er der flere restauranter. I hovedrestauranten har man et fast bord på et fast tidspunkt - man kan vælge mellem kl. 18:00 eller 20:30. Der er også mulighed for at vælge tiden "My time", der betyder, at man taler med personalet fra dag til dag, om den tid man nu kunne ønske at spise på – denne mulighed skal ofte bestilles hjemmefra.

Ændret rejserute
Rederiet kan når som helst foretage ændringer i skibets sejlrute, og ændringen kan også gælde allerede bookede rejser. Desuden kan uforudsete hændelser medføre, at skibet undtagelsesvis må afvige fra den oprindelige rute. Dette kan medføre ændrede havnestop og/eller tider.

Like

91% af vores gæster giver topkarakteren 8, 9 eller 10

Happy

91% af vores gæster vil klart anbefale Stjernegaard

Trust

"Fremragende" 4,9 af 5 (2.300+ anmeldelser)