Ansvarlig turisme og dyrevelfærd
Ansvarlig turisme
Ansvarlig turisme er et begreb, som ligger Stjernegaard Rejser meget på sinde. Vi vil gerne øge den positive virkning af turisme og formindske den negative.
Det handler om at skabe bedre steder for folk at bo og for turister at besøge, og vi har som gæster et særligt ansvar over for vores værter, deres lokalsamfund, naturen, miljøet. Hvis vi rejser på en ansvarlig måde, kan vi være med til at skabe økonomisk vækst og øget social velfærd for lokalbefolkningen, både på kort og lang sigt.
Med ansvarlig turisme er vi også med til at øge respekten for de lande og de kulturer, vi rejser til, og vi er med til at bevare landenes kulturarv. Netop kulturarven er jo det, vi ofte søger, og det der gør vores rejser interessante, så her har vi et særligt ansvar. Det er spændende at komme bag facaden, men vi gør det altid med respekt og træder ikke over grænsen. Vi er også meget opmærksomme på de forskelligartede kulturer, så vi ikke ubevidst kommer til at krænke eller såre nogen.
Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Brug den sunde fornuft og spørg hvis du er I tvivl.
Det er fantastisk at rejse og det er berigende. Lad os sammen bidrage til at det også er sådan om mange år, og husk at et smil er den korteste afstand mellem mennesker!
Dyrevelfærd - vi støtter World Animal Protection
Stjernegaard Rejser tager afstand fra alle former for underholdning med vilde dyr i fangenskab, og vi har skrevet under på World Animal Protection’s tilsagn om dyrevelfærd i turistindustrien, Wildlife-Friendly Pledge.
Gennem dette tilsagn anerkender vi, at der er en vigtig forbindelse mellem dyrebeskyttelse og en ansvarlig og robust turistindustri. Herudover anerkender vi, at der er forbindelse mellem pandemier, som f.eks. covid 19, og udnyttelsen af vilde dyr, samt at forholdet mellem turisme og dyreliv skal forbedres til fordel for både mennesker og dyr samt til fordel for den globale økonomi.
Vi anerkender, at turister ønsker at opleve vilde dyr på deres ferie, og at turister ofte ikke er klar over, at dyr verden over holdes i fangenskab og udsættes for fysiske og psykiske lidelser for at turister f.eks. kan ride på elefanter, tage billeder med tigre eller svømme med delfiner i lukkede bassiner.
Stjernegaard tilbyder/sælger ikke oplevelser, der involverer disse aktiviteter på vores rejser. Derimod tilbyder vi oplevelser, hvor man møder dyr i naturen, i reservater eller andre dyrevenlige faciliteter, hvor man kan betragte dyrene på respektfuld og sikker afstand.
Social ansvarlighed - Internt på kontoret
Vi forsøger også at bidrage internt på kontoret.
Hvis man har gode intentioner ude i verden, bør man naturligvis også feje for sin egen dør. Derfor forsøger vi at gøre nogle konkrete ting, som bidrager til et bedre miljø - både det fysiske miljø og arbejdsmiljøet.
Det fysiske miljø:
Vi har valgt at gøre noget ved de områder på kontoret, der har størst effekt.
- Vi har en del affald af pap - det sorterer vi og kører på genbrugsstationen
- Overskudsproduktion af kataloger og tryksager kører vi også på genbrugsstationen
- Analyser viser, at det er langt bedre for miljøet at genbruge pap og papir, fremfor at brænde det
- Alle medarbejdere slukker for deres skærme og computere, når de går fra kontoret
Arbejdsmiljøet:
Vi er meget bevidste om, hvor vigtigt det er, at alle medarbejdere har det godt og hele tiden udvikler sig. Det er den bedste måde at sikre et godt arbejdsmiljø og samtidig sikre, at vores kunder får en god service og de bedste rejser. Her er nævnt nogle af de vigtigste ting vi gør:
- Vi sørger for, at alle medarbejdere hele tiden føler sig velinformerede og involverede i virksomhedens udvikling. Det skaber tryghed og engagement.
- Alle medarbejdere er med til at fastlægge strategien for Stjernegaard Rejser. Vi har et fælles møde en gang om året, hvor vi følger op på, om vi nåede de mål, vi satte os for det forløbne år, og sætter nye mål og aktiviteter for, hvad vi skal gøre de kommende 1-3 år.
- En gang om året gennemføres medarbejderudviklingssamtaler med hver enkelt medarbejder. Der er som regel flere fællesnævnere for, hvad medarbejderne synes vi kan gøre bedre. Disse input deler vi på et fælles møde, hvor vi aftaler, hvad vi skal gøre noget ved.
- Vi gør os umage for at følge nye tiltag til dørs, så det ikke blot bliver til snak og gode intentioner - det giver nemlig ro og tillid i stedet for frustration.
- Mindst en gang om året er alle rejsekonsulenterne på en længere studietur for at dygtiggøre sig i vores destinationer. Vi gør meget ud af vidensdelingen efterfølgende, så ny information deles mellem kollegaerne på kontoret. Det betyder meget for den enkelte medarbejders trivsel at være helt opdateret på sit felt.
- Vi har de seneste år investeret mange ressourcer i coaching-forløb, der både har styrket os som team og som individer. Vi arbejder målrettet for at den enkelte medarbejder hele tiden udvikler sig i jobbet. Det styrker arbejdsglæden og kreativiteten og giver Stjernegaard den dynamik, der skal til for at fastholde vores ønske om at være en af branchens bedste arbejdspladser.
Vi støtter Piyawat-børnehjemmet i Nordthailand
Børnehjemmet Piyawat Orphan House ligger i Chiang Mai i det nordlige Thailand og er hjem for ca. 35 forældreløse børn fra hmong-stammen. Hjemmet drives af Preecha og Chuleeporn, som sørger for, at børnene får en tryg opvækst med tag over hovedet, mad på bordet og skolegang.
Stjernegaard støtter børnehjemmet med et månedligt beløb til driften og har også doneret et større beløb til opførelsen af et nyt hjem for de ældste drenge i flokken.
Ring eller skriv til os
Tag en snak med vores eksperter om jeres drømmerejse.
Telefonerne er åbne mandag til fredag 10.00-15.00.