Argentina, Kap Horn & Antarktis Dagsprogram
Krydstogt med dansk rejseleder
Dag 1
Danmark – Buenos Aires
Vi forlader Danmark sidst på eftermiddagen og skifter fly undervejs. Herefter gælder det om at få noget søvn, mens vi krydser Atlanterhavet, så vi er så friske som muligt, når vores eventyrrejse begynder for alvor.
Dag 2
Ankomst til Buenos Aires, byrundtur til Majpladsen, San Telmo og La Boca
Vi ankommer til Buenos Aires, og efter de sædvanlige indledende manøvrer ved paskontrol og bagagebåndet tager vi plads i vores bus og kører ind til byen.
Vi kan nu se frem til to skønne dage i Buenos Aires.
Byen er helt sin egen og en fantastisk blanding af storslået arkitektur med regeringsbygninger og brede avenuer, kolonitidscharme med katedraler og imponerende pladser. Her er propfyldt med gode restauranter og rigtigt gode butikker, så har man et shopping-gen, er der nok at gå i gang med. Byens indbyggere kaldes porteños og har en særlig status i hele Sydamerika, og når man kører ned ad de brede avenuer og over de store pladser, forstår man, hvorfor byen har fået tilnavnet Sydamerikas Paris.
På vores første dag skal vi besøge den sydlige del af byen, og vi kører derfor til byens hjerte ved Plaza de Mayo (Majpladsen), hvor vi ser den lyserøde regeringsbygning Casa Rosada på den ene side og katedralen og rådhuset på den anden. Inde i katedralen ligger Argentinas og Sydamerikas store befrielseshelt, José Martin, begravet. Han var fra 1810 til 1824 hovedkraften i løsrivelsen fra Spanien og dannelse af nye lande som Argentina, Chile og Peru.
Det var fra Casa Rosadas balkon, at præsidentfruen Eva Peron, Evita, i begyndelsen af 1950'erne holdt sine flammende taler, som gav hende nærmest mytologisk status i landet. Det er også her på pladsen, at Las madres de Plaza de Mayo (mødrene på Majpladsen), protesterede i stilhed over tabet af deres børn under militærstyret fra 1976 til 1983. Den dag i dag er pladsen til stadighed skueplads for mangeartede politiske og sociale demonstrationer – argentinerne holder nemlig af at protestere, og de har måske heller ikke været ubetinget heldige med deres politiske ledere.
Fra Majpladsen går turen videre gennem det gamle koloni- og tangokvarter, San Telmo, der de sidste tyve år er blevet renoveret bl.a. via nyt blod: Tilflyttere fra nær og fjern, også mange udlændinge, der tiltrækkes af kvarterets smalle gader og antikvitetshandlere og gode restauranter.
Herfra kører vi til La Boca, som er byens farverige og pittoreske ”Little Italy”. Det var her, italienske immigranter i tusindvis slog sig ned i begyndelsen af 1900-tallet.
Bydelen rummer et utal af cafeer, barer og restauranter, og der danses ofte tango til ære for turisterne i de små gader.
Vi gemmer dog tangoeventyret til i morgen.
Sightseeingturen rundt i Buenos Aires tager ca. tre en halv time, og herefter kører vi til vores centralt beliggende hotel og tjekker ind. Resten af dagen slapper vi af efter rejsen.
- Morgenmad
Her skal i bo
Dag 3
Buenos Aires, byrundtur, vinsmagning og tangoshow
Vi fortsætter vores sightseeing i Buenos Aires, og i dag koncentrerer vi os om den nordlige, mere elegante del af byen.
Vi begynder i Recoleta-bydelen, hvor vi bor, som står i skærende kontrast til de snævre gader vi så i San Telmo og La Boca i går. Her finder vi brede avenuer, parker og imponerende villaer bygget i fransk stil til byens velhavende indbyggere. Hovedattraktionen i denne del af byen er Recoleta-kirkegården, hvor landets prominente indbyggere, bl.a. Eva Peron, ligger begravet i store, monumentale mausoleer. Kirkegården er aparte med enorme monumenter som små familiekapeller. Derefter fortsætter vi til Palermo-kvarteret, der er det største og grønneste kvarter tæt på Rio de la Plata-floddeltaet mod Uruguay.
Vi passerer de skønne parker lavet af franske byarkitekter omkring år 1900, da Argentina var verdens såkaldte kornkammer og bed skeer med de største i verden. Fortidens storhed kan mærkes overalt i den argentinske hovedstad. Vi kører også igennem det hippe Palermo Soho-kvarter, der er kendt for fine butikker og knaldgode frokostrestauranter.
Efter lidt afslapning på hotellet byder aftenen på en oplevelse, som ikke er til at komme uden om i denne by: Opvisning i tangodans, som ”blev født” her i byen.
Det foregår i en legendarisk tangobar i historiske San Telmo. Inden vi indtager en dejlig tre-retters menu, deltager vi i en vinsmagning, hvor vi præsenteres for Argentinas vinhistorie og smager på vine fra de vigtigste områder. Efter middagen overværer vi en opvisning i tango, der oprindeligt blev danset af italienske og spanske immigranter i de små havnebarer og bordeller i begyndelsen af forrige århundrede.
Det var sangeren Carlos Gardel, som for alvor gjorde tango berømt i 1930’erne.
Tango udtrykker passion, erotik, smerte, bedrag og kærlighed. For mange argentinere er dansen simpelt hen en del af livet. Danserne er hurtige, kraftfulde og elegante, og vi tør love, at showet vil røre jer.
- Morgenmad
- Middag
Her skal i bo
Dag 4
Buenos Aires, ombord på Celebrity Cruises og afsejling
Indtjekningen foregår fra omkring kl. 13, og vores bagage vil være i kahytterne sidst på eftermiddagen.
Det er derfor en god idé at pakke ting i håndbagagen, hvis man f.eks. vil nyde solen på dækket og dyppe sig i poolen. Gennemsnitstemperaturen i Buenos Aires i januar er godt 28 grader.
Efter tjek-ind og frokost på skibet vil rejselederen tilbyde en orienterende rundgang på de mange etager, for de der har lyst, og senere mødes vi på dækket inden skibet lægger fra kaj kl. 17 – det er en særlig fornøjelse at stå på dækket, når der blæses til afgang - det kræver næsten en drink.
Vi har fast plads i skibets hovedrestaurant kl. 20.30, og nu går det for alvor op for os, hvor god maden og servicen er om bord.
Der serveres en dejlig menu, og herefter er der frit slag. Nogen har måske lyst til en drink i en af skibets mange barer.
- Morgenmad
- Middag
Her skal i bo
Dag 5-6
På havet
Vi har to hele dage på havet, hvor vi kan lære skibet og alle dets faciliteter at kende.
Tag for eksempel en runde i restauranterne og barerne, kig i butikkerne og tjek fitnesscenteret og spaen. På de sø-dage hvor det er muligt, vil rejselederen holde foredrag og vise et par film om de steder, vi skal besøge.
Hver dag får I en skibsavis, hvor skibets mange aktiviteter beskrives. Musik, foredrag, salgsdemonstrationer, vinsmagning, holdundervisning i fitnesscentret, konkurrencer, danseundervisning og meget andet bydes der på.
Hver aften er der også forestillinger i skibets store teatersal – de er som de fleste aktiviteter gratis, og pladserne skal ikke reserveres.
En vigtig ting på ethvert krydstogt er maden.
Celebrity Cruises byder på mange muligheder, fra den store hovedrestaurant, buffetrestauranten til specialrestauranter.
De sidstnævnte betaler man et tillæg for at benytte.
- Helpension
Her skal i bo
Always included = alt inklusive på Celebrity skibene
Alle Stjernegaards gæster der rejser med på en grupperejse med dansk rejseleder, nyder godt af ”All inclusive” ombord på Celebrity-skibet, da vi har valgt at inkludere en Classic drikkepakke, Wi-Fi og havneudgifter i rejsens pris.
Det betyder, at drikkevarer (Classic drikkepakke), måltider, faciliteter, underholdning, drikkepenge, havneafgifter og W-Fi (SURF pakke) altid er inkluderet i rejsens pris, uanset hvilken kahyttype man vælger.
Bemærk, enkelte restauranter og aktiviteter er med tillæg.
Dag 7
På havet
Vi nærmer os i dag den sydligste del af Sydamerika.
Undervejs er vi blevet fulgt af utallige søfugle. De mest imponerende er de store petreller og albatrosserne.
De største albatrosser, vandrealbatrosserne, kan have et vingefang på over to meter, og de er uovertrufne i luften. De svæver elegant i skibets slipvind og er uimodståelige når de dykker ned mod de skumklædte bølgetoppe, som de knapt strejfer.
Vi er derudover i et farvand, hvor muligheden for at spotte hvaler eller delfiner er stor, så en god kikkert er et must på denne rejse.
Måske tiltrækkes man af det våde element. I så fald har skibet både inden- og udendørs svømmebassiner og boblebade. -Selvfølgelig til fri afbenyttelse.
- Helpension
Her skal i bo
Dag 8
Ushuaia, Argentina, privat udflugt i Ildlandet
Der er udsigt til fast grund under fødderne, når vi lægger til kaj ved 9-tiden i Ushuaia, verdens sydligst beliggende by.
Byen blev grundlagt som straffekoloni, der i mange år husede både kriminelle og politiske fanger. I dag er byen udgangspunkt for mange af de forsynings- og ekspeditionsskibe, som sejler til Antarktis. Om vinteren flyver velhavende sydamerikanere hertil for at stå på ski i bjergene lige bag byen. Vi ankommer på det absolut mest behagelige årstid om sommeren.
Straks efter anløb tager vi hul på den første af de fire udflugter, der købes som en samlet udflugtspakke til rejsen - nemlig til Tierra del Fuego-nationalparken, Ildlandet, som det så poetisk hedder på dansk. Vi kører cirka en halv time, til vejen stopper ved den sydlige indgang til nationalparken. Herfra er der cirka 3000 kilometer til landets hovedstad Buenos Aires – Argentina er et langstrakt land!
Tierra del Fuego er omkring 630 km2 stor og byder på storslåede og eventyrlige landskaber med bjerge, floder, løvskove, tørvemoser og klippekyster. Denne kombination af meget forskelligartede landskaber på et så forholdsvist lille område er ganske unik. Det er et paradis for fugleinteresserede, som kan spotte parakitter, gæs, ænder, drosler, svaler og mange andre arter.
I de mange floder og vandløb arbejder bævere med at bygge dæmninger, og i moseområderne kan man bl.a. finde vilde orkideer.
Der er afmærkede stier, og ved Roca-søen er der lidt ekstra tid til at gå en tur langs bredden.
Vi er tilbage på skibet i løbet af eftermiddagen, og der vil være tid til at gå en tur i byen på egen hånd. Den har et vist klondykepræg, og det blandet med turistfaciliteter som butikker, restauranter og hoteller gør den ganske unik. Skibet stævner ud på havet i løbet af aftenen.
- Helpension
Her skal i bo
Tilkøb udflugter
Dag 9
Rundt om Kap Horn, Chile
I dag oplever vi et af rejsens mange højdepunkter.
Vi runder Kap Horn i de tidlige morgentimer, og mens solen langsomt opløser Atlanterhavets tågebanker, får vi et fantastisk kig til den forrevne klippeø, der markerer det sydamerikanske kontinents sydligste punkt.
Farvandet har altid været barskt og svært at besejle. Kastevinde, strømforhold og undersøiske skær medførte, at passage med sejlskibe ofte endte med forlis. Vi sejler stille og roligt hele vejen rundt om øen; vi kan tydeligt se området, hvor Stillehavet møder Atlanterhavet, og vi har god tid til at opleve naturen og sceneriet.
Øen Kap Horn ligger på 55° 59’, hvilket svarer til Danmarks placering mod nord. Den er en del af Tierra del Fuego – Ildlandet. Navnet kommer enten af de mange bål, som indfødte tændte ved deres landsbyer langs kysterne, eller fra de aktive vulkaner i området - noget, som de spanske opdagelsesrejsende observerede.
Eneste beboere på øen er en fyrmesterfamilie, der arbejder for den chilenske flåde.
Hvis vejret tillader det, kan vi, når vi sejler forbi, se fyrtårnet, fyrmesterboligen og det store monument, der forestiller en vandrealbatros.
Kap Horn blev første gang rundet af europæere i 1516 af den hollandske kaptajn Cornelisz Schoutens skib, Eenddracht. Kaptajnen navngav øen efter sin fødeby, Hoorn.
- Helpension
Her skal i bo
Dag 10
Sejlads gennem Schollart Channel, Paradisbugten og Gerlachestrædet, Antarktis – utrolig smuk natur!
I løbet af natten har vi sejlet over Drakepasagen, og hen på formiddagen dukker Melchior Island op i horisonten.
Den markerer indsejlingen til farvandet ved Den Antarktiske Halvø, og nu fornemmer vi for alvor, at vi er på vej mod det mest øde, tørre og vindomsuste kontinent på kloden.
I Gerlachestrædet, der ligger bag de store øer Anvers og Brabant, sejler vi mellem drivende isbjerge og med udsigt til de sneklædte bjerge på øerne, som vi sejler tæt forbi. Omkring skibet kan vi se pingviner og søløver - både i vandet og på isflagerne. Tæt på skibet vil der også komme mange hvaler, som vi opdager dels ved deres 'blåst', dels når de bryder op gennem vandet.
Frost og sne har i denne verdensdel skabt et sammenhængende isskjold, der rummer ca. 30.000.000 km3 is. Visse steder er det over fire kilometer tykt. Antarktis er den tredjemindste verdensdel. Der er ingen fastboende mennesker på kontinentet, men fra over 30 videnskabelige stationer arbejder i perioder flere tusinde forskere.
Antarktis er på grund af den globale opvarmning blevet et vigtigt parameter for vurdering af udviklingen, der sker i forbindelse hermed. Smeltede hele iskappen, ville havet stige med 60 meter, da 90 % af klodens is findes her.
Isen dækker næsten 98 % af kontinentet, og dets vægt er nogen steder så kolossal, at ca. en tredjedel af det er presset under havoverfladen.
Schollartkanalen blev opkaldt efter en belgisk premierminister, da den blev opdaget på en belgisk ekspedition i årene 1897 til 1899. I øvrigt var det den første ekspedition, hvor man tilbragte vinteren på kontinentet. Lederen af ekspeditionen var Adrien de Gerlache, og en betydningsfuld deltager var Roald Amundsen.
Vi sejler ind i den brede Paradisbugt på vestkysten af Graham Land, som er en del af den antarktiske halvø, altså selve fastlandet. Bugten blev navngivet af hvalfangere, der blev betaget af stedets skønhed. Både Chile og Argentina har forskningsbaser ved bugten. Disse bruges for tiden kun om sommeren. Vi krydser rundt i den smukke bugt, og både i vandet og på land vil vi sandsynligvis kunne se æselpingviner. De skryder som æsler, og arten yngler hovedsageligt på de arktiske øer. En stor bestand findes også på Falklandsøerne, som vi kommer til senere på togtet.
Æselpingvinerne er genkendelige på det hvide parti lige bag øjnene. I alt findes der 9 forskellige pingvinarter på Antarktis. Udover pingviner ses her forskellige sæler - og med lidt held - hvaler. Der kan være søfugle som petreller, sydpolarkjover og blåøjede skarve.
Paradisbugten er det mest besøgte sted på Antarktis, dels på grund af tilgængeligheden, men også fordi man her kan se gletsjere kælve og isbjerge glide forbi. Den antarktiske halvø regnes af mange naturelskere for et af de smukkeste steder i verden. Nu får vi selv mulighed for at bedømme, om de har ret!
Kaptajnen sætter nu kurs mod nord. Vi sejler gennem Gerlachestrædet, opkaldt efter den tidligere nævnte belgiske ekspeditionsleder.
Her i farvandet ses ofte hvaler, så vi tager den varme jakke på og holder udkig fra dækket.
Vi kan være heldige at se pukkelhvaler, spækhuggere, vågehvaler eller sydlige rethvaler.
Til styrbord side har vi Den Antarktiske Halvø, der i sin fulde længde skyder ca. 1300 kilometer ud i havet. Undervejs på sejladsen passeres adskillige øer, inden vi kommer i åbent farvand og sætter kurs mod Elephant Island, ca. 250 km nord for kontinentet.
- Helpension
Her skal i bo
Dag 11
Elephant Island, Antarktis
Over skibets højtalere gøres opmærksom på, at vi nærmer os Elephant Island.
Da den engelske kaptajn George Powell i 1821 så øen, synes han, dens form mindede om et elefanthoved. Og da der tilmed blev spottet søelefanter i farvandet, var navnedåben indlysende for den gode kaptajn.
Denne øde, barske ø med bjerge på over 800 meters højde og mange gletsjere blev i 1916 skueplads for en af de mest dramatiske episoder i antarktisk ekspeditionshistorie. En engelsk ekspedition under ledelse af Ernest Schackleton endte, da deres skib, Endurance, blev fanget i isen i Weddellhavet, øst for Den Antarktiske Halvø.
Skibet blev skruet ned, og den 28 mand store besætning nåede Elephant Island i skibets redningsbåde efter en livsfarlig rejse på isflager i isfyldt farvand. På den øde ø og med den afsides beliggenhed var chancen for redning lig nul.
Schackleton og fire mænd besluttede sig til - i en åben robåd - at sejle de 1287 km til øen South Georgia, hvor der var en hvalfangerstation. Mod alle odds lykkedes foretagendet, og den resterende besætning, der havde søgt ly på Elephant Island, blev efter fire en halv måned undsat.
Vi passerer tæt forbi øen og kan grunde over, hvordan det overhovedet var muligt at overleve der i så lang tid.
- Helpension
Her skal i bo
Antarktis
Antarktis er ca. 14 mio. km2 stort og er dermed den tredje mindste verdensdel. Det består af et bjergrigt øhav og Den Antarktiske Halvø, og verdensdelen holdes sammen af det antarktiske isdække. Temperaturen er omkring de 0 grader, så vi skal klædes godt på, mens vi sejler rundt i det jomfruelige område på udkig efter forskellige arter af pingviner, sæler og hvaler.
Antarktis er ubeboet, men der findes en række internationale baser, hvorfra der drives forskning. Antarktistraktaten fra 1959 sikrer, at verdensdelen er åben for fredelig og international forskning.
Dag 12
På havet
Med kurs mod nord og oven på flere dage med rejse rundt i historisk spændende områder med fantastisk natur er det tid til at slappe af om bord og nyde alle skibets faciliteter.
Dag 13
Byvandring i Port Stanley, Falklandsøerne
I dag skal vi have fast grund under fødderne og denne gang i et lille stykke meget levende engelsk kultur.
Vi er med andre ord ankret op tæt på bugten, hvor Falklandsøerne eneste ”by” og derfor også hovedstad ligger. Stanley hedder den, og for at komme derind skal vi i skibets redningsbåde. Vi ”tender” i land, som det hedder på fagsproget.
Falklandsøerne, eller Islas Malvinas, som de hedder i Argentina, er en øgruppe og britisk kronkoloni ca. 600 km fra den argentinske kyst og 13.000 km fra England. Øernes samlede udstrækning er cirka på størrelse med Sjælland, men indbyggerantallet er kun omkring 3.000.
Dette er langt færre end antallet af får og pingviner på øerne! 80 % af landets indbyggere bor i Stanley. Klimaet på øerne er blæsende, fugtigt og mildt polarklima. Det meste af året med temperaturer mellem 0 og 10 grader. Bevoksningen er især præget af græs, hvilket har stor betydning for fåreavlen. Denne, fiskeri, turisme og den engelske base er grundlaget for øernes økonomi.
Udover den fastboende befolkning er der stationeret over 1.000 engelske soldater, som primært bor på basen Mount Pleasant. Tropperne skal beskytte øerne mod en mulig argentinsk invasion. Heldigvis er risikoen nærmest nul. Men under militærdiktaturet i 1982 besatte argentinske tropper øerne den 2. april. En engelsk flåde blev i hast udrustet og sendt den lange vej til Sydatlanten. Efter landsætning af britiske tropper i maj måned kom det til hårde kampe, der endte med argentinsk overgivelse den 14. juni.
På dagens byvandring får vi en dybere forståelse for fortællingen om Falklandsøerne.
Vi dykker især ned i historien på Dockyard Museum, men derudover kommer vi godt rundt i byen og får set monumenter og gamle bygningsværker. Vi runder katedralen, der viser sig flot frem med sine pæne, rødbrune kanter, og her finder vi også et bemærkelsesværdigt kunstværk fra år 1933. Underkæberne fra to blåhvaler danner her en bue så stor, at man som menneske blot må lade sig forbløffe over disse havdyrs enorme størrelse.
Vi ser også 1982-frihedsmonumentet, en obelisk, der blev rejst til ære for de soldater, der forsvarede øerne mod den argentinske invasion i 1982. Vi runder også guvernørens palæ og 1914-mindesmærket, der mindes Slaget ved Falklandsøerne mellem den britiske og tyske flåde som del af 1. Verdenskrig. Undervejs fortæller rejselederen om krigene, som Falklandsøerne uheldigvis har lagt grund til op gennem 1900-tallet. Det er en unik oplevelse at sætte fødderne på disse øer. Glæd jer!
- Helpension
Her skal i bo
Falklandsøerne ligger isoleret i Atlanterhavet ca. 600 km fra Argentinas kyst. Det er en britisk kronkoloni med kun ca. 3.000 indbyggere plus et antal udstationerede britiske soldater, der holder øje med, at argentinerne ikke igen forsøger at erobre øerne. Vi besøger her byen Port Stanley.
Dag 14
På havet
Kursen er nu sat mod nordvest, på vej til varmere himmelstrøg og den argentinske del af Patagonien.
Det er atter en dag, hvor man kan slappe af eller deltage i nogle af de mange aktiviteter om bord.
Fik vi nævnt, at der hver aften bliver spillet op til dans. Skibet har forskellige og virkeligt dygtige musikgrupper med, og uanset hvilken genrer man holder af, er der god chance for at opleve disse. Live, selvfølgelig.
- Helpension
Her skal i bo
Dag 15
Puerto Madryn og El Pedral, Argentina, privat udflugt til pingvinkoloni
Vi har de sidste par dage sejlet en pæn strækning nordpå til varmere breddegrader og er nået frem til Puerto Madryn i Argentina.
Dagens udflugt på land, som er privat for vores gruppe, går til El Pedral, hvor vi skal besøge en pingvinkoloni (udflugten er en del af udflugtspakken).
Fremme med El Pedral ser vi det flotte rød-hvide gårdhus fra starten af 1900-tallet samt fyrtårnet, der fungerer som værdifuldt pejlemærke for sømænd, der lægger vejen forbi.
Derudover byder dagen på selskab med pingvinerne - nærmere bestemt er det en koloni af magellanpingviner, som vi besøger. Arten er opkaldt efter den portugisiske opdagelsesrejsende, Ferdinand Magellan, der blev den første europæer til at se pingvinerne, da han helt tilbage i 1520 kom forbi på sin skibsrejse. Vi har en naturguide med på turen, som fortæller nærmere om disse pingviner, der har ry for at være meget nysgerrige – så måske er vi også dagens højdepunkt for dem!
Inkluderet i udflugten er en dejlig frokost, hvor vi smager på lokale, argentinske specialiteter og husets vin, inden vi kører tilbage til skibet sidst på eftermiddagen. Her har vi god tid til at slappe af, inden vi mødes for at spise endnu en dejlig middag på skibet.
- Helpension
Her skal i bo
Tilkøb udflugter
Dag 16
På havet
Dagen i dag er på havet, sidste hele sø-dag og uden program.
Mon ikke der er en masse billeder på kameraet, der skal sorteres - eller en god bog, der skal læses? Og skibet byder som altid på masser af underholdning og tidsfordriv.
- Helpension
Her skal i bo
Dag 17
Montevideo, Uruguay, privat udflugt i byen
Vi er nået frem til Montevideo, som er Uruguays hovedstad.
Næsten halvdelen af landets befolkning bor her. Det er en meget international by, blandt andet fordi den også er hovedsæde for Mercosur, regionens handelssamarbejde, svarende til EU’s indre marked. Der er planlagt en fælles udflugt til byens seværdigheder, og vi lægger ud med et besøg i den gamle bydel, der emmer af tidligere koloniperioder (udflugten er en del af udflugtspakken).
Vi besøger Plaza Independencia (Uafhængighedspladsen), der er omgivet af historiske bygninger, og af kongresbygningen, som er Uruguays stolthed. Det tog 17 år at bygge den, og der er brugt 52 forskellige farver marmor under byggeriet. Vi kører gennem bydelen Prado med den store park af samme navn, der er hjemsted for et par af byens store monumenter.
Derefter gennem Carrasco, som er Montevideos smukkeste (og dyreste) forstad. Mecardo Agricola er en vidunderlig nyrenoveret markedshal i victoriansk stil hvor, vi kigger indenfor, og der bliver lidt tid til indkøb eller en kop kaffe. På vej tilbage kører vi langs kysten og strandene, og vi er tilbage på havnen efter ca. 3 timer. Der vil være mulighed for at spadsere gennem Montevideos charmerende gågade med flotte butikker og mange grønne pladser.
Resten af dagen kan nydes på skibet – vi har ikke lang tid tilbage. Så er der noget, der ikke er blevet testet, er det nu! Ellers kan man blive i land og spise sen frokost med fremragende mørt uruguaysk oksekød eller seafood i den fine gamle markedsbygning tæt på kajen.
Prøv en af landets gode vine, for eksempel en af dem, der er produceret af tannatdruen.
Her er også mange butikker, der sælger lokalt kunsthåndværk og andre varer.
- Helpension
Her skal i bo
Tilkøb udflugter
Dag 18
Buenos Aires, Argentina og hjemrejse
Efter morgenmaden afmønstrer vi det gode Celebrity skib. På kajen venter en bus på at køre os til lufthavnen for at påbegynde hjemrejsen. Vi flyver henover natten til Europa og skifter fly tidligt næste morgen.
- Morgenmad
Dag 19
Ankomst København
Ring eller skriv til os
Tag en snak med vores eksperter om jeres drømmerejse.
Telefonerne er åbne mandag til fredag 10.00-15.00.