Det klassiske Japan Praktisk info
Individuel rejse 14 dage fra 23.290 kr.
Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen
De praktiske oplysninger på hjemmesiden er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger til din ferie.
Akut assistance i Japan
Har du brug for akut assistance kan du komme kontakt med os via nedenstående.
I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 70 404 369
Åbningstider: Mandag - fredag 10:00 - 15:00
Stjernegaards nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059
(OBS! Dette nummer er kun beregnet til nødsituationer, hvor hjælpen ikke kan løses lokalt).
Gouda Rejseforsikring:
• Salgsafdeling +45 8820 8820
• Alarmcentral + 45 3315 6060
Tryghed og Garanti
Stjernegaard Rejser følger til enhver tid Udenrigsministeriets sikkerhedsvurderinger og rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til et givent land, vil vi annullere rejsen. Dette gør vi i udgangspunktet 14 dage før den eventuelle afrejsedato. Hvis det er tilfældet, vil du få tilbudt at få hele rejsens pris refunderet (fratrukket evt. Gouda rejseforsikring - læs mere nedenfor) eller at rykke rejsen til et senere tidspunkt. Det er din uforbeholdne garanti.
Udenrigsministeriets rejsevejledninger tager udgangspunkt i ethvert lands aktuelle sikkerhedsvurdering. Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på alle vores destinationer. Stjernegaard gennemfører rejser til alle lande, der er åbne for indrejse, og hvor et planlagt program kan gennemføres ansvarligt.
Det kan også være en forudsætning, at man opfylder vaccinationskrav for indrejse til et givent land. Det er rejsedeltagerens eget ansvar at medbringe gyldig dokumentation for dette. Hvis dokumentationen er ugyldig, vil det medføre afvisning hos flyselskab eller ved immigrationen i indrejselandet, og man vil i så fald ikke være berettiget til erstatning eller erstatningsrejse.
Stjernegaard Rejser er omfattet af Rejsegarantifonden og følger til alle tider overensstemmelserne i pakkerejseloven. Det er endnu en sikkerhed for dit køb.
Ansvarlig rejseform
Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.
Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som f.eks. at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig - hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen - og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.
Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen. Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.
Vaccination og helbred
På nogle rejsemål er bestemte vaccinationer påkrævet. Stjernegaard anbefaler, at du får råd og vejledning hos en af landets vaccinationsklinikker eller hos egen læge, inden du tager afsted. Det er en god idé at undersøge forholdene på dine rejsemål. På den måde kan du tage alle de nødvendige forholdsregler som f.eks. brug af malariaforebyggelse, myggespray, vaccinationer m.m.
Herunder finder du en række forslag til sider, hvor du kan få gode råd og vejledning om vaccinationer før din kommende rejse.
• Statens Serum Institut: Rejsevaccination
• Rigshospitalet: Vaccination og rådgivning
• Danmarks Apotekerforenings hjemmeside
• Rejseklinikken i Charlottenlund
• Udlandsvaccinationen
Hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få refunderet en stor del af udgiften ved vaccinationer.
Forsikringer
Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov samt en meget erfaren alarmcentral, som er vigtig, når skaden sker.
I kan med fordel købe rejse- og afbestillingsforsikring samlet hos Stjernegaard Rejser - læs mere på nedenstående link.
Læs mere om Goudas rejseforsikring her.
Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer, og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.
Bemærk, at det gule sygesikringsbevis ikke gælder i store dele af verden.
Valuta og kreditkort i Japan
100 japanske Yen (JPY) svarer ca. til 4,5 DKK (2024). De fleste større butikker, hoteller og restauranter modtager kreditkort, men der er lige så mange steder der kun tager kontanter.
Vi anbefaler derfor at I altid har kontanter på jer og også gerne mønter som er praktisk i forhold til bla. de mange automater hvor man kan købe drikkevarer.
Det er muligt at købe Yen hjemmefra. Det er også muligt at hæve penge på kreditkort som Visa og MasterCard fra pengeautomaterne, som der findes mange af i Japan – bl.a. på posthuse, i 7/Eleven-butikker og andre døgnkiosker som fx Lawson. De store posthuse tilbyder kontantveksling, men dog kun fra USD til Yen og i enkelte tilfælde EURO til Yen. Veksler man kontanter vil kursen være dårligere end hvis man hæver på kort.
Prisniveauet i Japan
Generelt er prisniveauet i Japan lidt billigere end i Skandinavien, når det kommer til måltider, drikkevarer og transport.
Elektricitet
Der bruges 100 V, og stikkene er anderledes fra danske, så en adapter er nødvendig. De kan købes hos isenkræmmere eller i lufthavne.
Mobiltelefon, internet og WIFI i Japan
Har I en SmartPhone, skal I huske at slå data-roaming fra ved afrejse for at undgå ubehagelige telefonregninger. Det kan være dyrt at ringe og hente data, når man er i udlandet, men I får oftest en SMS med priserne fra jeres telefonselskab, så snart I lander. Mange hoteller (lobbyområdet), cafeér og restauranter har gratis WIFI. Hvis man har 3LikeHome abonnement hos 3, kan man bruge sin mobil i Japan på samme vilkår som hjemme i Danmark.
For at kunne benytte de mange praktiske app´s og hjemmesider, samt lave dataopkald, anbefaler vi at I ved ankomst til Japan køber et japansk simkort til jeres mobiltelefon (eg. i 7eleven). Alternativt kan man leje en pocket-wifi, hvor I kan være flere brugere om samme internetforbindelse til en fast lav pris. Pocket-wifi apparatet er på størrelse med en gps og prisen afhænger af hastighed, samt antal dage for leje af apparatet. Der er mange udbydere af pocket-wifi og hos flere af dem kan I også bestille en power bank, så I ikke løber tør for strøm.
Det er muligt at afhente apparatet i de fleste større lufthavne. For at undgå at stå i kø og dermed risikere at misse jeres ankomsttransfer, anbefales det at I bestiller levering til jeres første hotel. I kan ligeledes bestille aflevering via en svarkonvolut, som I kan aflevere til receptionen på jeres hjemrejsedag, eller i en postkasse i jeres afrejselufthavn inden I går igennem sikkerhedskontrollen.
En af flere udbydere er: www.ninjawifi.com. Anvend koden STJERNEGAARD20 og få 20% rabat.
Download WhatsApp. I Japan anvendes WhatsApp ofte til opkald og beskeder, og vi vil derfor anbefale jer at downloade WhatsApp gratis fra Google Play Store eller Apple App Store inden afrejse. Har du kontakter på din mobil, som også bruger WhatsApp, dukker de straks op i app'en, hvorefter det er gratis at ringe eller sende beskeder til dem via WhatsApp, når du er koblet på WiFi.
Pas og visum i Japan
Danske statsborgere med dansk pas skal ikke have visum for indrejse i Japan, når rejsen varer under 90 dage. Jeres pas skal være gyldigt under opholdets varighed. Såfremt jeres pas skal fornyes, er det vigtigt, at pasoplysninger til Stjernegaard Rejser opdateres. Når du har bestilt din rejse, vil du modtage informationer om de specifikke krav til visum og pas, der er gældende til din rejse.
Bemærk: Har du et andet pas end dansk, er det dit eget ansvar at undersøge de pågældende visumregler for din nationalitet.
Medicin under jeres rejse i Japan
Hvis I skal medbringe receptpligtig medicin til Japan, skal I have en kopi af recept og en medicinsk erklæring fra egen læge på engelsk eller japansk, der beskriver lægemidlet og dets anvendelse. Det anbefales også at have lægemidlet i sin originale emballage.
Visse former for almindelig håndkøbsmedicin, tilladt i andre lande, kan være forbudt i Japan, eller kræve en særlig tilladelse, så det er vigtigt at undersøge de specifikke regler for den medicin, man ønsker at medbringe.
Narkotiske stoffer, selv i små mængder, er strengt forbudt i Japan. Dette kan inkludere visse former for smertestillende medicin og medicin til behandling af psykiske lidelser. Vær meget forsigtig med at medbringe den slags medicin og sørg for at have de nødvendige dokumenter og tilladelser.
Når I ankommer til Japan, skal I udfylde en tolddeklarationsformular. Her skal man deklarere eventuel medicin, man medbringer.
Hvis I er i tvivl om, hvorvidt en bestemt medicin er tilladt i Japan, eller har spørgsmål omkring de nødvendige dokumenter eller procedurer, kan I kontakte den japanske ambassade for rådgivning og vejledning.
Det er vigtigt at forberede sig godt og undersøge de specifikke regler og procedurer for medicinimport til Japan, da overtrædelser af disse regler kan medføre alvorlige konsekvenser, herunder indrejseforbud, bøder eller retsforfølgelse.
Pakkevejledning og påklædning
Både om foråret og om efteråret er der en anelse varmere end i Danmark. Tag praktisk tøj og lidt pænt men afslappet tøj med.
Man skal ikke som andre steder i Asien være speciel opmærksom på påklædning ved besøg i templer. Dog skal man nogle gange have sine sko af ved besøg i templerne. Det kan være koldt, og derfor vil et par tykke strømper være til nytte. Et par gode travesko er et must.
Der er ikke særlige krav til kvinders tøjvalg. Turister er altså ikke "underlagt" den dresscode, som gælder for forretningsrejsende.
Sandsynligvis skal man have plads til diverse indkøb i kufferten, så det er en god ide kun at medbringe det mest nødvendige. Der er mulighed for at få vasket tøj på flere hoteller, enten på et lille møntvaskeri eller hotellets egen vaskeservice, som dog er dyrere.
Drikkepenge i Japan
Der gives normalt ikke drikkepenge i Japan. På fine restauranter er der dog ofte lagt 10% i servicegebyr oven i regningen.
Etikette i Japan
Japanerne er meget høflige og vant til turister. Landet udgør et meget ordentligt og disciplineret samfund, hvor det fx er normalt at togkonduktøren bukker galant for sine passagerer. I kommer langt med et smil, og opstår det problemer løses disse bedst ved venlig forhandling. Høflighed er en dyd, så husk både at sige goddag, tak og farvel i forbindelse med indkøb og restaurantbesøg. Bruger I spisepinde, så undgå at sætte dem lodret i skålen, da dette minder om et begravelsesritual. Besøger I et privat hjem, et tempel, visse spisesteder eller en ryokan, tag da skoene af og skift til indendørs sko/tøfler eller vær barfodet.
Det anses som uhøfligt at spise og drikke når man står op i offentligt rum, ligesom det også anses som uhøfligt at pudse næse og tale højlydt i offentligt rum og på spisesteder.
Rygning i Japan
Rygning i Japan har historisk set været en meget udbredt praksis og en integreret del af samfundet. Selvom holdningen til rygning gradvist ændrer sig, og der er blevet indført flere restriktioner, er det stadig ret almindeligt at se folk ryge offentligt i visse områder.
Det er ikke velset at stå op/gå rundt og ryge. På de fleste offentlige steder er rygning forbudt på nær i anmærkede områder. Der findes stadig få hoteller og restauranter, hvor rygning stadig er tilladt.
Praktisk info på krydstogt
I nedenstående finder du relevante praktiske informationer om vores krydstogter. Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.
Hvad er inkluderet på krydstogtet?
Krydstogtet er som minimum inklusive ophold om bord i valgte kahytstype, forplejning samt kaffe, te og læskedrik, aktiviteter og underholdning om bord (visse aktiviteter er dog mod betaling) samt alle skatter og havneafgifter. På alle grupperejser med Stjernegaard Rejser inkluderes desuden altid drikkepenge, og med Celebrity Cruises er der inkluderet en drikkepakke samt wifi – uanset kahytstype.
Aldersgrænse på krydstogt?
Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre eller voksne over 21 år. Man skal være minimum 18 år for at købe alkohol eller spille i kasino. Bemærk, at spædbørn skal være fyldt 6 måneder på afsejlingsdatoen for at kunne sejle med rederiet. Det er ikke tilladt at rejse med rederiet, hvis man er i 24. graviditetsuge eller længere henne i graviditeten.
Handicappede
Hvis du er bevægelseshæmmet, bør dette oplyses i forbindelse med bestillingen. En del skibe har handicaptilpassede kahytter med bredere døre og uden dørtærskler. Vi tager dog forbehold for, at sådanne kahytter ikke altid følger dansk standard for handicaptilpasning. Vi vil også pointere, at det for bevægelseshæmmede gæster ofte er svært at arrangere velegnet landstigningsservice, når skibets transportbåde benyttes. Stjernegaard Rejser informerer de pågældende rederier, men påtager sig i øvrigt intet ansvar for, at ønskerne opfyldes.
Spisning ombord
På de større krydstogtskibe er der flere restauranter. I hovedrestauranten har man et fast bord på et fast tidspunkt - man kan vælge mellem kl. 18:00 eller 20:30. Der er også mulighed for at vælge tiden "My time", der betyder, at man taler med personalet fra dag til dag, om den tid man nu kunne ønske at spise på – denne mulighed skal ofte bestilles hjemmefra.
Ændret rejserute
Rederiet kan når som helst foretage ændringer i skibets sejlrute, og ændringen kan også gælde allerede bookede rejser. Desuden kan uforudsete hændelser medføre, at skibet undtagelsesvis må afvige fra den oprindelige rute. Dette kan medføre ændrede havnestop og/eller tider.