Historisk vingesus og caribisk charme
Download rejsebeskrivelse

Bestil rejse
Skip to main content

Praktisk info

De Vestindiske Øer

dansk vestindien - st croix_christiansted_gult fort_baad_01

Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen

De praktiske oplysninger på hjemmesiden er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger til din ferie.

Akut assistance på De Vestindiske Øer
Har du brug for akut assistance kan du komme kontakt med os via nedenstående.
I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 70 404 369
Åbningstider: Mandag - fredag 10:00 - 15:00
Stjernegaards nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059

(OBS! Dette nummer er kun beregnet til nødsituationer, hvor hjælpen ikke kan løses lokalt).

Gouda Rejseforsikring:
• Salgsafdeling +45 8820 8820
• Alarmcentral + 45 3315 6060

Tryghed og Garanti
Stjernegaard Rejser følger til enhver tid Udenrigsministeriets sikkerhedsvurderinger og rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til et givent land, vil vi annullere rejsen. Dette gør vi i udgangspunktet 14 dage før den eventuelle afrejsedato. Hvis det er tilfældet, vil du få tilbudt at få hele rejsens pris refunderet (fratrukket evt. Gouda rejseforsikring - læs mere nedenfor) eller at rykke rejsen til et senere tidspunkt. Det er din uforbeholdne garanti.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger tager udgangspunkt i ethvert lands aktuelle sikkerhedsvurdering. Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på alle vores destinationer. Stjernegaard gennemfører rejser til alle lande, der er åbne for indrejse, og hvor et planlagt program kan gennemføres ansvarligt.

Det kan også være en forudsætning, at man opfylder vaccinationskrav for indrejse til et givent land. Det er rejsedeltagerens eget ansvar at medbringe gyldig dokumentation for dette. Hvis dokumentationen er ugyldig, vil det medføre afvisning hos flyselskab eller ved immigrationen i indrejselandet, og man vil i så fald ikke være berettiget til erstatning eller erstatningsrejse.

Stjernegaard Rejser er omfattet af Rejsegarantifonden og følger til alle tider overensstemmelserne i pakkerejseloven. Det er endnu en sikkerhed for dit køb.

Ansvarlig rejseform
Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.

Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som f.eks. at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig - hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen - og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.

Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen. Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.

Vaccination og helbred
På nogle rejsemål er bestemte vaccinationer påkrævet. Stjernegaard anbefaler, at du får råd og vejledning hos en af landets vaccinationsklinikker eller hos egen læge, inden du tager afsted. Det er en god idé at undersøge forholdene på dine rejsemål. På den måde kan du tage alle de nødvendige forholdsregler som f.eks. brug af malariaforebyggelse, myggespray, vaccinationer m.m.

Herunder finder du en række forslag til sider, hvor du kan få gode råd og vejledning om vaccinationer før din kommende rejse.

• Statens Serum Institut: Rejsevaccination
• Rigshospitalet: Vaccination og rådgivning 
• Danmarks Apotekerforenings hjemmeside
• Rejseklinikken i Charlottenlund
• Udlandsvaccinationen

Hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få refunderet en stor del af udgiften ved vaccinationer.

Forsikringer
Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov samt en meget erfaren alarmcentral, som er vigtig, når skaden sker.

I kan med fordel købe rejse- og afbestillingsforsikring samlet hos Stjernegaard Rejser - læs mere på nedenstående link.

Læs mere om Goudas rejseforsikring her.

Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer, og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.

Bemærk, at det gule sygesikringsbevis ikke gælder i store dele af verden.

Valuta og kreditkort på De Vestindiske Øer
På øerne er amerikanske dollars (USD) betalingsmid­let, og det er en god idé at have lidt kontan­ter med til drikkepenge, småindkøb, taxa osv. fra start. Det er desuden en fordel at være i besiddelse af et kreditkort. Der kan hæves kontanter på kreditkort eller visa/dankort i de fleste banker og i de mange hæveautomater (ATM), der findes flere steder. Man kan anvende alle større kredit­kort som Visa, MasterCard og American Express.

Ved hotel, bil- og bådleje forlanges depositum ofte på kreditkort. Vi gør opmærksom på, at enkelte hoteller trækker depositum op til USD 150 ved check-in, og at beløbet først tilbagebetales 3-7 dage efter afrejse.

Prisniveauet på De Vestindiske Øer
Prisniveauet er generelt højere end de danske priser. Vi har oplevet prisstigninger på øerne de sidste par år, og I skal forberede jer på, at både priser på mad og transport er høje. Der er faste takster pr. person, når der køres taxa og det er normalt at give en dollar oveni som drikkepenge pr. person. Der er desuden tillæg for bagage ca. 3USD pr. kuffert. Spørg altid taxachaufføren om prisen inden I sætter jer ind, for at sikre I har kontanter nok. For mere information og priser, henviser vi til Vinow.com:

https://www.vinow.com/stcroix/getting_around_stx/taxis-rates/#rates

På restaurantener skal tillægges drikkepenge, som er ca. 20-25% af prisen. Se mere under afsnittet ”Drikkepenge”. Man får god vin og øl til rimelige priser, og spiritus er billigt - både i butikkerne og på barerne - hvor man er mestre i at blande alverdens cocktails. Prøv endelig den gode lokale rom, som er fast ingrediens i de fleste drinks.

Elektricitet
På øerne er der 120 volt, og der bruges amerikanske stik med flade ben. En adapter er derfor nødvendig, og kan købes i lufthavnen og hos isenkræmmere. Det meste udstyr kan køre på 120 volt.

Mobiltelefon og WIFI
Det er ofte muligt at ringe fra hotellerne, hvilket er dyrest, eller man kan købe telefonkort i kiosker og ringe fra hotellets telefon over internettet. Danske mo­biltelefoner virker de fleste steder i De Vestindiske Øer.

Har I en SmartPhone, skal I huske at slå data-roaming fra ved afrejse for at undgå ubehagelige telefonregninger. Det kan være dyrt at ringe og hente data, når man er i udlandet, men I får oftest en SMS med priserne fra jeres telefonselskab, så snart I lander.

Mange hoteller (lobbyområdet), caféer og restauranter har gratis WiFi.

Download WhatsApp. I mange lande anvendes WhatsApp ofte til opkald og beskeder, og vi vil derfor anbefale jer at downloade WhatsApp gratis fra Google Play Store eller Apple App Store inden afrejse.

Har du kontakter på din mobil, som også bruger WhatsApp, dukker de straks op i app'en, hvorefter det er gratis at ringe eller sende beskeder til dem via WhatsApp, når du er koblet på WiFi.

Pas, visum og ESTA til De Vestindiske Øer
Det er obligatorisk for danske statsborgere med dansk pas, der rejser til USA, at ansøge elektronisk om rejseautorisation (ESTA) senest 72 timer før afrejsen. Vi anbefaler, at I gør det snarest efter, at rejsen er arrangeret. Det skal ske på internetsiden https://esta.cbp.dhs.gov/  eller via appen ”ESTA Mobile”, som findes i App Store for både Android og iOS. 

Der opkræves et samlet gebyr på 21 USD pr. ESTA ansøgning. Der kan ikke benyttes Æ, Ø eller Å i ansøgningsfelterne - brug i stedet ae, oe eller aa. ESTA ansøgningen er gyldig i 2 år.

I forbindelse med ESTA-ansøgningen bliver du spurgt, om du har alvorlige sygdomme, hermed menes smitsomme sygdomme. Hvis du ikke lider af alvorlig, smitsom sygdom, skal du derfor svare nej til spørgsmålet, da din ESTA-ansøgning ellers bliver afvist, og du herefter bliver henvist til at søge visum på ambassaden – en procedure, der tager lang tid og koster væsentlig mere.

I vil også blive bedt om at opgive kontaktinformation i USA, her skal I skrive adressen på jeres første hotel på rejsen. Hotellet kan også benyttes som jeres kontaktperson i USA.

For ikke at skulle betale overpris for ansøgningen via andre agenter er det vigtigt at anvende ovennævnte officielle hjemmeside eller APP og ikke søge ESTA-hjemmesider via Google eller lignende. Det er den rejsendes eget ansvar at opnå samt betale ESTA-godkendelsen.

Alle besøgende, også børn og spædbørn, skal være i besiddelse af pas af den type, som har laminerede datasider og magnet­stribe, der kan aflæses. Passet skal være gyldigt minimum under opholdets varighed.

Bemærk: Har du et andet pas end dansk, er det dit eget ansvar at undersøge de pågældende visumregler for din nationalitet.

Skærpede indrejseregler til USA
Hvis man har besøgt Cuba efter 11. januar, 2021 kan man ikke søge ESTA til USA, men skal søge visum. Det samme gælder, hvis du har været i Irak, Syrien, Iran eller Sudan efter 1. marts 2011. Man kan ikke få ESTA online, men skal søge om visum til USA ved personligt fremmøde på ambassaden i København. Også borgere, der har dobbelt statsborgerskab i Danmark og Irak, Syrien, Iran eller Sudan, skal ved rejser til USA søge om visum til USA ved personligt fremmøde på ambassaden. Dette gælder også, når man er i transit i en amerikansk lufthavn.

Det skal understreges, at disse regler ikke forbyder indrejse eller transit i USA, de betyder blot, at visser personer nu skal søge visum i stedet for at benytte ESTA. Det skal gøres i god tid, da processen kan tage flere uger.

Pakkevejledning og påklædning
Året rundt, dag og nat, kan man klare sig med sommertøj. Det bliver aldrig koldt, men der kan være aircondition indenfor eller man kan risikere at blive våd af regnvejr - man tørrer dog hurtigt, når solen kommer frem igen. I byerne er det ikke velset at man går i badetøj, men f.eks. shorts og T-shirt er acceptabelt de fleste steder. Om aftenen er det normal kutyme, at man klæder om til middag. Man behøver ikke gå med jakke og slips og lange kjoler, men blot afslappet eller sportslig påklædning.

 Drikkepenge på De Vestindiske Øer
Grundlønnen for servicepersonale er så lav generelt, at drikkepenge (”tips”/”gratitude”) er en væsentlig, hvis ikke altafgørende, del af lønnen. Det er derfor en integreret del af kulturen og som tommelfingerregel skal man regne med cirka 20 % oveni regningens pris på restauranter, udskænkningssteder og ved taxakørsel. Det kan ske, at drikkepenge allerede er lagt på regningen, og så skal man naturligvis ikke lægge ekstra oveni. Hvis I er i tvivl om drikkepengene er pålagt regningen, kan I altid spørge jeres tjener.

Drikkepenge forventes også på hoteller til både kuffertdragere og rengøringspersonalet. 1 USD pr. nat til rengøringspersonale på hoteller og USD 1-2 pr. kuffert til kuffertdragere og taxachauffører er passende.

Etikette på De Vestindiske Øer
Amerikanerne er et meget afslappet folkefærd, og det kendetegner i endnu større grad befolkningen på De Vestindiske Øer. Vi anbefaler altid, at man som gæst viser respekt for de mennesker, man møder på sin vej, og husk, at amerikanerne er meget åbne, og de gengælder hurtigt et smil og forventer altid et venligt ”good morning” eller ”good afternoon”. De forventer naturligvis også et høfligt svar på det ”how are you?”, man ofte mødes med. Det er ikke en opfordring til en længe smøre om jeres velbefindende, så ”I am fine, thank you, how are you?” er et helt fint svar.

Man går afslappet klædt, men aldrig topløs hverken på stranden eller ved poolen. Badebukser i byen er heller ikke velset. Vær ekstra opmærksom på ikke at efterlade noget i naturen og hjælp med at spare på vand og elektricitet, som er sparsom og ekstremt dyrt på øerne.

”REEF SAFE” solcreme
Vi råder jer til at først købe solcreme, når I er ankommet.

I Florida og det meste af Caribien er det kun tilladt at benytte ”Reef Safe” solcreme. Solcremers skadelige effekt på koralrev blev opdaget i 2008. Særligt to solfiltre er kendt for at have en skadelig effekt på korallerne og havets økosystemer. Det drejer sig om:

  • Ethylhexyl methoxycinnamate eller octinoxate
  • Benzophenone-3 eller oxybenzone

I EU er begge solfiltre tilladte i solcremer og andre plejeprodukter, selvom de udover at være problematiske for miljøet også længe har været mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Nogle solcremer har anprisninger eller forskellige mærker, som signalerer at de ikke indeholder stoffer, der skader koralrev. Anprisningen er dog ikke en garanti for, at solcremen er fri for uønsket kemi. For mere info, henvises til Forbrugerrådet Tænk

De europæiske solcreme er desuden til stor gene for hotellerne, da der ved brug af blegemiddel misfarver sengetøj og håndklæder.

Vi oplever desværre ofte, at vores gæster bliver overrasket over solens styrke og får ødelagt ferien de første 3-4 dage på grund af en solskoldning. Vi kan derfor kun understrege, hvor vigtigt det er at bruge høj solfaktor (minimum 20–30).

Praktisk info på krydstogt

I nedenstående finder du relevante praktiske informationer om vores krydstogter. Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.

Hvad er inkluderet på krydstogtet?
Krydstogtet er som minimum inklusive ophold om bord i valgte kahytstype, forplejning samt kaffe, te og læskedrik, aktiviteter og underholdning om bord (visse aktiviteter er dog mod betaling) samt alle skatter og havneafgifter. På alle grupperejser med Stjernegaard Rejser inkluderes desuden altid drikkepenge, og med Celebrity Cruises er der inkluderet en drikkepakke samt wifi – uanset kahytstype.

Aldersgrænse på krydstogt?
Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre eller voksne over 21 år. Man skal være minimum 18 år for at købe alkohol eller spille i kasino. Bemærk, at spædbørn skal være fyldt 6 måneder på afsejlings­datoen for at kunne sejle med rederiet. Det er ikke tilladt at rejse med rederiet, hvis man er i 24. graviditetsuge eller længere henne i graviditeten.

Handicappede
Hvis du er bevægelseshæmmet, bør dette oplyses i forbindelse med bestillingen. En del skibe har handicaptilpassede kahytter med bredere døre og uden dørtærskler. Vi tager dog forbehold for, at sådanne kahytter ikke altid følger dansk standard for handicap­tilpasning. Vi vil også pointere, at det for bevægelseshæmmede gæster ofte er svært at arrangere velegnet landstigningsservice, når skibets transportbåde benyttes. Stjernegaard Rejser informerer de pågældende rederier, men påtager sig i øvrigt intet ansvar for, at ønskerne opfyldes.

Spisning ombord
På de større krydstogtskibe er der flere restauranter. I hovedrestauranten har man et fast bord på et fast tidspunkt - man kan vælge mellem kl. 18:00 eller 20:30. Der er også mulighed for at vælge tiden "My time", der betyder, at man taler med personalet fra dag til dag, om den tid man nu kunne ønske at spise på – denne mulighed skal ofte bestilles hjemmefra.

Ændret rejserute
Rederiet kan når som helst foretage ændringer i skibets sejlrute, og ændringen kan også gælde allerede bookede rejser. Desuden kan uforudsete hændelser medføre, at skibet undtagelsesvis må afvige fra den oprindelige rute. Dette kan medføre ændrede havnestop og/eller tider.

Like

91% af vores gæster giver topkarakteren 8, 9 eller 10

Happy

91% af vores gæster vil klart anbefale Stjernegaard

Trust

"Fremragende" 4,9 af 5 (2.300+ anmeldelser)