Praktisk info
Borneo
Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen
De praktiske oplysninger på hjemmesiden er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger til din ferie.
Se vores almindelige rejsebetingelser og privatlivspolitik. Se dine muligheder for betaling her.
Akut assistance
Har du brug for akut assistance kan du komme kontakt med os via nedenstående.
I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 70 404 369
Åbningstider: Mandag - fredag 10:00 - 15:00
Stjernegaards nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059
(OBS! Dette nummer er kun beregnet til nødsituationer, hvor hjælpen ikke kan løses lokalt).
Gouda Rejseforsikring:
• Salgsafdeling +45 8820 8820
• Alarmcentral + 45 3315 6060
Tryghed og Garanti
Stjernegaard Rejser følger til enhver tid Udenrigsministeriets sikkerhedsvurderinger og rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til et givent land, vil vi annullere rejsen. Dette gør vi i udgangspunktet 14 dage før den eventuelle afrejsedato. Hvis det er tilfældet, vil du få tilbudt at få hele rejsens pris refunderet (fratrukket evt. Gouda rejseforsikring - læs mere nedenfor) eller at rykke rejsen til et senere tidspunkt. Det er din uforbeholdne garanti.
Udenrigsministeriets rejsevejledninger tager udgangspunkt i ethvert lands aktuelle sikkerhedsvurdering. Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på alle vores destinationer. Stjernegaard gennemfører rejser til alle lande, der er åbne for indrejse, og hvor et planlagt program kan gennemføres ansvarligt.
Det kan også være en forudsætning, at man opfylder vaccinationskrav for indrejse til et givent land. Det er rejsedeltagerens eget ansvar at medbringe gyldig dokumentation for dette. Hvis dokumentationen er ugyldig, vil det medføre afvisning hos flyselskab eller ved immigrationen i indrejselandet, og man vil i så fald ikke være berettiget til erstatning eller erstatningsrejse.
Stjernegaard Rejser er omfattet af Rejsegarantifonden og følger til alle tider overensstemmelserne i pakkerejseloven. Det er endnu en sikkerhed for dit køb.
Ansvarlig rejseform
Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.
Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som f.eks. at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig - hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen - og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.
Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen. Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.
Vaccination og helbred
På nogle rejsemål er bestemte vaccinationer påkrævet. Stjernegaard anbefaler, at du får råd og vejledning hos en af landets vaccinationsklinikker eller hos egen læge, inden du tager afsted. Det er en god idé at undersøge forholdene på dine rejsemål. På den måde kan du tage alle de nødvendige forholdsregler som f.eks. brug af malariaforebyggelse, myggespray, vaccinationer m.m.
Herunder finder du en række forslag til sider, hvor du kan få gode råd og vejledning om vaccinationer før din kommende rejse.
• Statens Serum Institut: Rejsevaccination
• Rigshospitalet: Vaccination og rådgivning
• Danmarks Apotekerforenings hjemmeside
• Rejseklinikken i Charlottenlund
• Udlandsvaccinationen
Hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få refunderet en stor del af udgiften ved vaccinationer.
Forsikringer
Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov samt en meget erfaren alarmcentral, som er vigtig, når skaden sker.
I kan med fordel købe rejse- og afbestillingsforsikring samlet hos Stjernegaard Rejser - læs mere på nedenstående link.
Læs mere om Goudas rejseforsikring her.
Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer, og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.
Bemærk, at det gule sygesikringsbevis ikke gælder i store dele af verden.
Visum og pas
Det er dit ansvar at leve op til den pågældende destinations krav til visum og pas. Når du har bestilt din rejse, vil du modtage informationer om de specifikke krav til visum og pas, der er gældende på den pågældende destination.
Du kan også læse om de forskellige destinationers krav til visum og pas hos Udenrigsministeriet.
Praktisk info på krydstogt
I nedenstående finder du relevante praktiske informationer om vores krydstogter. Kan du ikke finde svar på dine spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte os.
Hvad er inkluderet på krydstogtet?
Krydstogtet er som minimum inklusive ophold om bord i valgte kahytstype, forplejning samt kaffe, te og læskedrik, aktiviteter og underholdning om bord (visse aktiviteter er dog mod betaling) samt alle skatter og havneafgifter. På alle grupperejser med Stjernegaard Rejser inkluderes desuden altid drikkepenge, og med Celebrity Cruises er der inkluderet en drikkepakke samt wifi – uanset kahytstype.
Aldersgrænse på krydstogt?
Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre eller voksne over 21 år. Man skal være minimum 18 år for at købe alkohol eller spille i kasino. Bemærk, at spædbørn skal være fyldt 6 måneder på afsejlingsdatoen for at kunne sejle med rederiet. Det er ikke tilladt at rejse med rederiet, hvis man er i 24. graviditetsuge eller længere henne i graviditeten.
Handicappede
Hvis du er bevægelseshæmmet, bør dette oplyses i forbindelse med bestillingen. En del skibe har handicaptilpassede kahytter med bredere døre og uden dørtærskler. Vi tager dog forbehold for, at sådanne kahytter ikke altid følger dansk standard for handicaptilpasning. Vi vil også pointere, at det for bevægelseshæmmede gæster ofte er svært at arrangere velegnet landstigningsservice, når skibets transportbåde benyttes. Stjernegaard Rejser informerer de pågældende rederier, men påtager sig i øvrigt intet ansvar for, at ønskerne opfyldes.
Spisning ombord
På de større krydstogtskibe er der flere restauranter. I hovedrestauranten har man et fast bord på et fast tidspunkt - man kan vælge mellem kl. 18:00 eller 20:30. Der er også mulighed for at vælge tiden "My time", der betyder, at man taler med personalet fra dag til dag, om den tid man nu kunne ønske at spise på – denne mulighed skal ofte bestilles hjemmefra.
Ændret rejserute
Rederiet kan når som helst foretage ændringer i skibets sejlrute, og ændringen kan også gælde allerede bookede rejser. Desuden kan uforudsete hændelser medføre, at skibet undtagelsesvis må afvige fra den oprindelige rute. Dette kan medføre ændrede havnestop og/eller tider.