Skip to main content

Et førstehåndsindtryk af Grønland

Af Mikkel Øhlenschlæger

Da jeg kigger ud af det lille flyvindue og ser den store hvide ø åbenbare sig under mig, føler jeg spændingen stige. Endelig skal jeg opleve Grønland for første gang. Fra det øjeblik vores fly sætter hjulene på landingsbanen i Kangerlussuaq til vi kravler ind i det lille DASH8 fly, som skal tage os videre, emmer det hele allerede af den helt store rejseoplevelse.

I det lille fly til Ilulissat har nogen taget min plads, så jeg bliver bedt om at finde et andet sæde, der er ledigt. Jeg finder hurtigt en plads, og flyet ruller ned ad startbanen og er kort efter i luften. Udsigten fra luften over Ilulissat og de utallige isbjerge får mig til at indse, hvorfor Grønland bliver omtalt som magisk, og hvorfor det har været en drøm at opleve så længe jeg kan huske. Derude, blandt de ustoppelige bølger af is, ved jeg, at eventyret venter.

Et syn der overgår alle forventninger

Som Brand Manager for Stjernegaard arbejder jeg med rejser hele dagen, laver hjemmesider, kataloger, nyhedsbreve osv. Igennem film og billeder føler jeg næsten, at jeg har været alle steder i verden. Men synet af isfjorden i virkeligheden overgår alle forventninger. Vi er ankommet til Ilulissat.

Om aftenen skal vi med et skib videre nordpå til Uummannaq. Vi har tid til både at besøge Morten på Hotel Arctic og Kathrine på Hotel Hvide Falk, to af de skønne hoteller vi anbefaler til vores gæster. Morten viser os deres nye nordlyshytter, hvor han fortæller, at blandt andet den amerikanske talkshow vært David Letterman og hans familie for nyligt har overnattet. Jeg drømmer om at kaste mig i sengen og iagttage isbjergene drive forbi det store vindue. Fantastisk.

Groenland Studietur2024 Foto Mikkel DJI 20240610112636 0011 D
Groenland Studietur2024 Ilulissat Foto Ayoe 20240610 141046932 Ios IMG 9265 2

Mattak... nej tak!

Inden vores middag på Hotel Hvide Falk om aftenen, går jeg en tur ned til byens karakteristiske kirke og sætter mig på en bænk for at nyde synet af de mange isbjerge. Jeg føler, at jeg aldrig vil blive træt af det syn.

På den anden side af fjorden kan jeg se Diskoøen tårne sig op i horisonten. Den skal vi besøge nogle dage senere. Et ældre ægtepar sætter sig ved siden af mig og forklarer, at Diskoøen faktisk ligger 80 kilometer væk, men den klare luft gør det svært at bedømme afstande. Jeg ved ikke om det er luften eller isbjergene, der gør det svært at bedømme tiden, men pludselig har jeg travlt, og jeg skynder mig til middag.

Efter skaldyrssuppe og moskusokse kører Kathrine os til M/S Sarfaq Ittuk. Vi skal sejle hele natten for næste dag at vågne op til den mest fantastiske indsejling til Uummannaq.

Vel fremme efter en nats rolig sejlads, tager vores samarbejdspartner Anton imod os, og viser os rundt i den lille hyggelige by. Han har også arrangeret en lille anretning med grønlandske specialiteter. Vi smager blandt andet friskfangede rejer, tørret narhval, tørret finhval og Mattak, der er spæk fra hvalen - ikke lige mig.

Vi er kun på andendagen, men jeg føler allerede jeg har prøvet og smagt så mange nye ting, at jeg allerede nu ville kunne tage hjem mættet af indtryk. Men vi er først lige kommet i gang.

Groenland Studietur 2024 Foto Mikkel IMG 9289
Groenland Studietur2024 Uummannaq Foto Stine 20240611 133822909 Ios Groenland Studietur2024 Uummannaq Foto Stine 20240611 143357995 Ios

En dag på fjorden i Uummannaq

Timingen er perfekt. Vi ankommer præcis som Paaluk navigerer sin båd elegant ind i den lille havn. Han skal tage os på tur ud i fjorden og de omkringliggende små bygder.

Tågen hænger tungt over øerne, og det karakteristiske hjerteformede fjeld, der i går fungerede som smukt bagtæppe for vores vandring til julemandens hytte, er helt forsvundet i skyerne. Til gengæld er fjorden en spejlblank overflade, hvor isbjergene poserer med selvbevidst skønhed helt klar over, at de er blandt det smukkeste i verden. Der venter os uden tvivl en fortryllende sejlads.

I horisonten tager farverige småhuse form som maleriske prikker mod det storslåede landskab. Vi nærmer os Ikerasak, hvor vi går i land og bliver vist rundt i den lille bygd. Langs med kajen vidner stablede tomme flasker, om en lang vinter, der først nu afslutter sit hvide greb om fjorden – en proces, der dette år har ladet vente på sig.

Paaluk deler historier om, hvordan fjorden bliver til en isvej om vinteren, med taxaer – altså rigtige taxaer - der forbinder Uummannaq og Ikerasak. Det virker svært at tro, når man kigger ud over det klare blå vand. I vinterperioden er hele fjorden en stor legeplads for snescootere, hundeslæder og åbenbart også taxaer. Vi er enige om, at vi bliver nødt til at komme tilbage til Uummannaq til vinter.

Turens sidste stop er storøens (det hedder den) ørkenlignende landskab, hvor den lille båd sejler så nær land, at vi har mulighed for at gå i land og udforske det sære og farverige terræn.

Metalliske nuancer af gult, grønt og rødt kappes om vores opmærksomhed, skabt af svovl og jern i jorden – det føles næsten som at være landet på en anden planet.

Min kollega Stine leder efter rubiner, mens Paaluk peger ud mod horisonten, hvor isdækket endnu klamrer sig fast. Han forklarer, at beboerne i de små bygder skal nå til enighed om at bryde isen for at åbne for nye forsyninger. Ikke alle ser dette som gavnligt, da isen tilbyder gode fiskemuligheder, som udgør hovedparten af indtægtskilderne i området.

Vi vender tilbage til Uummannaq, siger tak for en god tur til Paaluk og besøger derefter byens lille museum, hvor de gamle tørvehytter giver et indblik i livet, som det var engang. At tænke på, at den sidste beboer flyttede derfra først i 1980’erne, vækker både undren og beundring.

Groenland Studietur2024 Uummannaq Foto Mikkel DJI 20240612122414 0116 D
Groenland Studietur2024 Uummannaq Foto Stine 20240612 125829518 Ios Groenland Studietur 2024 Uummannaq Foto Mikkel IMG 9340

Lidt uventet ekstra tid

Vejret vender, og vi får en autentisk grønlandsk oplevelse ved at sidde fast en ekstra dag i Uummannaq. Det kræver åbenbart lidt tålmodighed og fleksibilitet at rejse i Grønland. Ayoe, en anden af mine kolleger, forklarede med et smil, at det er en del af charmen. Den uventede ekstra tid giver os plads til at fordybe os i hverdagen og ikke mindst befolkningen i den lille by.

Om aftenen, da fiskerne er på vej ind fra en dag på havet, går vi en tur på havnen. En mand står og fanger ulke til hans hunde og et helt kuld nye hvalpe. I det kvarter vi står og snakker med ham, fanger han i hvert fald seks-syv stykker til stor underholdning for nogle af de lokale børn. Næste dag når vi at indtage en sidste frokost på Cafémma. Stedet hvor folk mødes og nyder den gode udsigt, som der står på skiltet over døren.

Jeg er fyldt med spænding, da helikopteren langsomt løfter os fra land. Det er min første helikoptertur – og sikke en formidabel måde at rejse på. Under os ligger Uummannaqs farverige huse spredt under hjertefjeldet. Jeg ser ud ad vinduet, smiler og tænker 'på gensyn'.

Groenland Studietur 2024 Uummannaq Foto Mikkel IMG 9414
Groenland Studietur2024 Uummannaq Foto Ayoe 20240614 152731532 Ios

Sceneriet fortsætter med at imponere

Normalt skulle vi have sejlet fra Ilulissat til EQI-gletsjeren med en af de karakteristiske Targa-både, men isen har endnu ikke sluppet vandet foran gletscheren, og derfor er det ikke muligt at sejle helt op til vores lodge.

Det står klart for mig, at Grønland er uforudsigelig. Utæmmelig. Derfor er vi blevet booket på en helikopter senere på dagen, som skal flyve os nordpå.

Således har jeg lige tid til at vandre til Sermermiut og besøge Isfjordscenteret i Ilulissat og lære mere om den is, der fylder isfjorden, og som spiller en så stor rolle i dagligdagen i dette område.

Piloten peger ud mod en kulisse af uendelig hvidt og forklarer, at det er Indlandsisen – den mægtige Indlandsis. Vi flyver i en lille fem-personers helikopter, og jeg har fået en privilegeret plads ved siden af piloten. Herfra åbenbarer landets storslåede skønhed sig for fulde drøn. Wow!

Sceneriet fortsætter med at imponere, i takt med at vi nærmer os vores destination. Gletsjeren tager form i horisonten, mens de små, hyggelige røde hytter på klippekanten ligner små lysende bær på det mørke klippeområde.

Groenland Studietur 2024 Ilullisat Foto Mikkel IMG 9223

Et fascinerende soundtrack ved EQI

En ung kvinde ved navn Astrid hilser os velkommen med et smil og giver os en introduktion til stedet og vores ophold.

Selvom vi kun har været her kort tid, har vi allerede oplevet de store brag fra gletsjerens kælven – en lyd, der vil danne et fascinerende soundtrack til vores ophold. Hver gang braget rammer vores ører, drejer vi instinktivt blikket mod gletsjeren, men altid for sent. Lyden af bragene minder om torden, en lyd jeg altid har været særligt glad for. Ved EQI er det dog nærmere som omvendt torden; lyden når én efter synet af det faldende stykke is, som netop er brækket af gletsjeren. Tilbage er kun bølgerne i vandet fra det isstykke, gletsjeren netop har frigivet.

Om aftenen nyder vi en dejlig middag og falder let i snak med de andre gæster. Atmosfæren er varm, og de omkringliggende smukke omgivelser synes tydeligt at løfte stemningen.

Næste dag er vi alle trætte. Vi havde hver især følt, at det var synd at lukke øjnene for den storslåede udsigt. Vi ønskede at tage det hele ind, nu hvor vi var her. Men vi finder alligevel kræfterne frem til at følge med Gabriel, en af stedets guider, på en kort trekkingtur til deltaet, hvor han undervejs introducerer os for noget af områdets fascinerende flora og fauna.

Solen står højt på himlen, og varmen trænger grundigt igennem. Grønlands notoriske myg er også begyndt at vise sig, men så længe vi er i bevægelse, er de til at leve med. Hvis man rejser til Grønland om sommeren, kan man ikke undgå myggene. De er en slags slange i paradiset, hvis man spørger mig. Også selvom man langsomt vænner sig til dem.

Vi har kun haft myggene som følgeskab nær EQI, og efter vandreturen er helikopteren klar til at bringe os tilbage i sikkerhed i Ilulissat, hvor vi atter indlogerer os på Hotel Icefiord. Det føles næsten som at vende hjem.

Groenland Studietur 2024 Eqi Foto Mikkel DJI 20240615211412 0025 D
Groenland Studietur 2024 EQI Foto Mikkel IMG 9435 Groenland Studietur 2024 EQI Foto Mikkel IMG 9440

No rest for the wicked!

Når vi arrangerer en tur som den, vi har været på i Grønland, er målet at få så meget ud af det som muligt. Vi vil se så mange steder, hilse på så mange mennesker og prøve så mange af vores udflugter som muligt. No rest for the wicked.

Derfor ringer vækkeuret allerede klokken fem næste morgen, så vi kan nå ned til havnen og videre til Qeqertarsuaq på Diskoøen.

Efter et par timers sejlads sejler vi ind i den lille havn på den anden side af Diskobugten. Selvom Diskoøen er på størrelse med Fyn og Sjælland tilsammen, bor der ikke mange mennesker, og øen har en helt særlig atmosfære, som er meget imødekommende, hvilket blandt andet skyldes, at det er en gammel hvalfangerstation, som igennem tiden har været vant til at tage imod mange besøgende. Ugen efter skulle de tage imod Kong Frederik og Dronning Mary, og landgangsbroen var ved at blive malet i rødt og hvidt. Det kan ikke være ofte, at de får SÅ fornemt besøg to uger i stræk 😉.

For enden af broen står kæberne fra en bardehval som en velkomstport til øen. Vi bliver hentet ved båden og kørt til Hotel Disko, hvor vi skal overnatte. Her møder vi Camilla, den afgående hotelmanager, og Jensinnguaq, den nye manager. De er utroligt søde begge to, og vi oplever igen den store imødekommenhed. Camilla byder os på en dejlig morgenmad, før vi får en rundvisning på hotellet og den hyggelige lille by.

Hotellets værelser er fordelt i huse rundt omkring i byen, hvilket giver en fornemmelse af at være integreret i det lille samfund. Der er en meget hyggelig og afslappet atmosfære, og vi føler os hurtigt hjemme.

Om eftermiddagen tager vi på endnu en vandretur i den smukke natur, og på vej til basaltsøjlerne ved Kuannit besøger vi et charmerende lille vandfald.

Groenland Studietur 2024 Disko Foto Mikkel DJI 20240617105906 0193 D
Groenland Studietur 2024 Disko Foto Mikkel DJI 20240617105553 0190 D Groenland Studietur2024 Disko Foto Mikkel DJI 20240617142136 0259 D

Opkvikkede og lykkelige

Det er vores fjerde vandretur, og alle har budt på deres egen unikke bid af Grønlands mangfoldige natur. Landet fortsætter med at imponere og forbløffe mig, og min nysgerrighed over dette vidstrakte, smukke land vokser kun for hver dag der går.

På vej tilbage til hotellet sakker jeg bagefter de andre et øjeblik for at filme et par unge piger, der spiller fodbold ved en af verdens smukkest beliggende fodboldbaner, mens de majestætiske isbjerge troner i baggrunden.

Vi når også akkurat at prøve hotellets nye sauna før aftenens middag. Jeg vil gerne prøve alt i livet, så et spring i "ishavet" var umiddelbart fristende. De andre virker mere skeptiske. Men at sidde i saunaen og kigge ud på isbjergene er helt fortryllende.

Efter lidt tid overvinder varmen mig, og jeg hopper i havet. Det er lige så koldt, som det er oplivende. Jeg forstår den lykkefølelse vinterbadere ofte omtaler og Stine lader sig lokke og tager et friskt hop i de iskolde bølger. Vi får også overtalt Ayoes skinneben, til at dyppe sig. Resten af Ayoes krop kan ikke overbevises. Opkvikkede og lykkelige går vi tilbage til hotellets restaurant, der byder på snekrabber, der er en af de lokale specialiteter.

Vi går i seng, glade og mætte af indtryk.

Groenland Studietur2024 Disko Foto Stine 20240617 183923277 Ios
Groenland Studietur2024 Disko Foto Stine 20240617 203341911 Ios Groenland Studietur2024 Disko Foto Mikkel DJI 20240617135729 0248 D

Sidste stop Ilimanaq

Næste dag skal vi igen tidligt op for at sejle til rejsens sidste stop: Ilimanaq, som ligger syd for Ilulissat. Her skal vi indlogeres i de luksuriøse Ilimanaq Lodges og spise på stedets indbydende restaurant.

Sikken et indtagende lille sted. I bygden bor omtrent 50 indbyggere, og vi får en personlig rundvisning af John, som er en af de lokale. Han giver os et glimt ind i et liv præget af unikt sammenhold og vintre, hvor bygden i månedsvis er isoleret uden mulighed for nye forsyninger.

Vi tilbringer meget tid i vores hytter, som er så hyggelige og indbydende, at lysten til bare at blive hængende der og skue ud over isbjergene overmander os. Måske er det også fordi vi er ved at være mættede af indtryk. Måske er det bare min tilbagevendende lyst til at iagttage de fascinerende isbjerge.

Nu hvor jeg er hjemme igen, og folk spørger, hvad jeg lavede i Grønland, er svaret ganske enkelt: Jeg kiggede på isbjergene danse… og jeg kan næsten ikke vente med at skulle kigge på isbjerge igen.

Se vores rejser til Grønland

Hundeslæde_Tasiilaq_03

Eventyr på isen Grønland Rundrejse med dansk rejseleder

Kør på hundeslæde over de frosne landskaber, oplev Indlandsisens vidder, sejl på Ilulissat isfjord i dagslyset og se nordlyset, når mørket falder på.

5   (25 anmeldelser)
10-24 deltagere
03. mar. 2025 kr. 27.995
24. mar. 2025 kr. 29.495
31. mar. 2025 kr. 29.995

Et arktisk eventyr Grønland Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev Grønlands smukke og rå vestkyst til lands og til vands med ophold i Nuuk, Sisimiut og Ilulissat, inkl. stemningsfuld sejlads i isfjorden, hyggelige byvandringer og mange gode måltider.

5   (8 anmeldelser)
03. sep. 2025 kr. 36.995 Billund
Diskobugten_isbjerg_02

Eventyrlige Vestgrønland 2025 Grønland Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev Grønlands smukke vestkyst til lands og til vands med ophold i Kangerlussuaq, Nuuk og Ilulissat, inkl. udflugter til bl.a. Indlandsisen, Oqaatsut eller Eqigletsjeren og sejlture i Isfjorden.

5   (8 anmeldelser)
08. sep. 2025 kr. 35.995
Diskobugten_sol nedgang_01

I midnatssolens skær Grønland Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev Grønland, og nyd den arktiske sommer på en veltilrettelagt rundrejse med overnatning i Nuuk, Ilulissat og ved Eqi-gletsjeren. Sejl ud på isfjorden, se gletsjere, og oplev autentiske bygder - alt sammen i midnatssolens smukke blide skær.

5   (6 anmeldelser)
20. jun. 2025 kr. 37.495
11. jul. 2025 kr. 38.495
25. jul. 2025 kr. 38.495
groenland_befolkning_02

Transatlantisk krydstogt USA, Canada, Grønland og Island Krydstogt med dansk rejseleder

Fuldt program i New York inden krydstogt med Celebrity over Atlanterhavet med stop i Canada og Grønland, inden en overnatning i Island.

15-25 deltagere
04. jul. 2025 kr. 38.990 Indvendig kahyt
04. jul. 2025 kr. 44.490 Udvendig kahyt
04. jul. 2025 kr. 43.890 Kahyt med balkon
04. jul. 2025 kr. 48.790 Aqua kahyt med balkon
ilulissat_nordlys_01

Mageløse oplevelser i Ilulissat Grønland Individuel rejse

Ilulissat ligger billedskønt ved den UNESCO-beskyttede isfjord. Bo 5 dage på det 4-stjernede Hotel Arctic der ligger i 1. række til hav og isbjerge.

Ilulissat (4 nætter)
22. maj 2025 kr. 10.495
NYHED! Ilulissat By 08

Vinteroplevelser i Ilulissat og Diskoøen Grønland Individuel rejse

Oplev Grønlands skønhed om vinteren i både kendte og ukendte vinterlandskaber, når I rejser til UNESCO-vedensarv blandt Ilulissats isbjerge og også nyder en mindre bygd på Diskoøen.

Ilulissat (4 nætter) Diskoøen / Qeqertarsuaq (2)
NYHED! Illulissat_nordlys_01

Vinteroplevelser i Nuuk og Ilulissat Grønland Individuel rejse

Tag med på det ultimative eventyr i Grønland på en gennemtænkt vinterrejse til Nuuk og Ilulissat med mange inkluderede oplevelser.

Nuuk (1 nat) Ilulissat (4) Attraktive priser på faste afgange

Andre læste også

Diskobugten_sol nedgang_01
Guide

Iskolde eventyr: 7 ting du skal opleve i Grønland

Læs artikel

Ring eller skriv til os

Tag en snak med vores eksperter om jeres drømmerejse.
Telefonerne er åbne mandag til fredag 10.00-15.00.

4526 0000
Stjernegaard Rejser Stjernegaard Rejser KH

91% af vores gæster giver topkarakteren 8, 9 eller 10

Happy

90% af vores gæster vil klart anbefale Stjernegaard

Trust

"Fremragende" 4,8 af 5 (2.200+ anmeldelser)