Praktisk info
Bali
Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen
De praktiske oplysninger på hjemmesiden er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger til din ferie.
Akut assistance på Bali
Har du brug for akut assistance kan du komme kontakt med os via nedenstående.
I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 70 404 369
Åbningstider: Mandag - fredag 10:00 - 15:00
Stjernegaards nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059
(OBS! Dette nummer er kun beregnet til nødsituationer, hvor hjælpen ikke kan løses lokalt).
Gouda Rejseforsikring:
• Salgsafdeling +45 8820 8820
• Alarmcentral + 45 3315 6060
Tryghed og Garanti
Stjernegaard Rejser følger til enhver tid Udenrigsministeriets sikkerhedsvurderinger og rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til et givent land, vil vi annullere rejsen. Dette gør vi i udgangspunktet 14 dage før den eventuelle afrejsedato. Hvis det er tilfældet, vil du få tilbudt at få hele rejsens pris refunderet (fratrukket evt. Gouda rejseforsikring - læs mere nedenfor) eller at rykke rejsen til et senere tidspunkt. Det er din uforbeholdne garanti.
Udenrigsministeriets rejsevejledninger tager udgangspunkt i ethvert lands aktuelle sikkerhedsvurdering. Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på alle vores destinationer. Stjernegaard gennemfører rejser til alle lande, der er åbne for indrejse, og hvor et planlagt program kan gennemføres ansvarligt.
Det kan også være en forudsætning, at man opfylder vaccinationskrav for indrejse til et givent land. Det er rejsedeltagerens eget ansvar at medbringe gyldig dokumentation for dette. Hvis dokumentationen er ugyldig, vil det medføre afvisning hos flyselskab eller ved immigrationen i indrejselandet, og man vil i så fald ikke være berettiget til erstatning eller erstatningsrejse.
Stjernegaard Rejser er omfattet af Rejsegarantifonden og følger til alle tider overensstemmelserne i pakkerejseloven. Det er endnu en sikkerhed for dit køb.
Ansvarlig rejseform
Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.
Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som f.eks. at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig - hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen - og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.
Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen. Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.
Vaccination og helbred
På nogle rejsemål er bestemte vaccinationer påkrævet. Stjernegaard anbefaler, at du får råd og vejledning hos en af landets vaccinationsklinikker eller hos egen læge, inden du tager afsted. Det er en god idé at undersøge forholdene på dine rejsemål. På den måde kan du tage alle de nødvendige forholdsregler som f.eks. brug af malariaforebyggelse, myggespray, vaccinationer m.m.
Herunder finder du en række forslag til sider, hvor du kan få gode råd og vejledning om vaccinationer før din kommende rejse.
• Statens Serum Institut: Rejsevaccination
• Rigshospitalet: Vaccination og rådgivning
• Danmarks Apotekerforenings hjemmeside
• Rejseklinikken i Charlottenlund
• Udlandsvaccinationen
Hvis du er medlem af Sygeforsikringen Danmark, kan du få refunderet en stor del af udgiften ved vaccinationer.
Forsikringer
Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov samt en meget erfaren alarmcentral, som er vigtig, når skaden sker.
I kan med fordel købe rejse- og afbestillingsforsikring samlet hos Stjernegaard Rejser - læs mere på nedenstående link.
Læs mere om Goudas rejseforsikring her.
Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer, og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.
Bemærk, at det gule sygesikringsbevis ikke gælder i store dele af verden.
Valuta og kreditkort på Bali
Den lokale valuta er indonesiske rupiah (IDR). IDR 10.000 svarer til ca. DKK 4,5 (oktober 2024). Den bedste valuta at medbringe og veksle til rupiah er US-dollars eller euro, og den bedste kurs får man for 100 dollar/euro sedler, som ikke er for slidte. På bedre restauranter, hoteller og i butikker accepteres de fleste større kreditkort som Visa, MasterCard, Eurocard og American Express. Diners accepteres ikke.
Til veksling af penge kan man benytte autoriserede Money Changers, der findes i de større byer eller på de større hoteller. Desuden kan der hæves kontanter i automater (ATM) og i bankerne. Bankernes åbningstider er mandag-fredag kl. 08-14. Det anbefales at have rigeligt med kontanter i lokal valuta, når man rejser til de mindre byer.
Prisniveauet på Bali
Prisniveauet i Indonesien er en del lavere end i Danmark. Ved restaurantbesøg får man meget for pengene, og man kan gøre sig nogle gode handler på de mange markeder og i små lokale butikker. Husk at man gerne må prutte om prisen, hvis varen ikke har noget prismærke. I en god handel er begge parter tilfredse – godt humør giver den bedste pris.
Det er billigt at spise ude. På en mellemklasserestaurant er normalprisen for et måltid IDR 50.000-100.000 (ca. DKK 25-50). Importerede drikkevarer som spiritus og vin er meget dyre på grund af høje skatter. Den lokale øl, Bintang, er både velsmagende og billig.
En times massage på stranden på Bali koster ca. DKK 35-45, men Bali kan også tilbyde ekstravagant luksus. Gourmetrestauranter i verdensklasse, eksklusive spabehandlinger, dyr mondæn kunst og prominente villaer med egen swimmingpool – Bali har noget for enhver smag og pengepung.
Elektricitet
I Indonesien anvendes 220/230 volt som i Danmark (samme stik).
Mobiltelefon
Har I en SmartPhone, skal I huske at slå data-roaming fra ved afrejse for at undgå ubehagelige telefonregninger. Det kan være dyrt at ringe og hente data, når man er i udlandet, men I får oftest en SMS med priserne fra jeres telefonselskab, så snart I lander. Mange hoteller (lobbyområdet), cafeér og restauranter har gratis WIFI.
Download WhatsApp. I mange lande anvendes WhatsApp ofte til opkald og beskeder, og vi vil derfor anbefale jer at downloade WhatsApp gratis fra Google Play Store eller Apple App Store inden afrejse.
Har du kontakter på din mobil, som også bruger WhatsApp, dukker de straks op i app'en, hvorefter det er gratis at ringe eller sende beskeder til dem via WhatsApp, når du er koblet på Wi-Fi.
Pas og visum til Bali
Danske statsborgeremed dansk pas betaler 35 USD for visum til Indonesien. Der kan betales med kontanter eller kreditkort. Ophold i landet må vare i maksimalt 30 dage. Visum kan opnås ved ankomst, eller man kan søge online på forhånd via følgende link: https://evisa.imigrasi.go.id/.
Ved modtagelse af rejsedokumenter medfølger en vejledning til ansøgningsprocessen.
For ophold mellem 31 og 60 dage skal der ansøges om visum på den indonesiske ambassade i København. Bemærk, at ovenstående gælder for danske statsborgere. Passet skal være gyldigt minimum 6 måneder efter afrejse fra Danmark. Såfremt jeres pas skal fornyes, er det vigtigt, at pasoplysninger til Stjernegaard Rejser opdateres.
Bemærk: Har du et andet pas end dansk, er det dit eget ansvar at undersøge de pågældende visumregler for din nationalitet.
Pakkevejledning og påklædning
Medbring sommertøjet og eventuelt en paraply eller et regnslag, såfremt der skulle komme en byge. Indoneserne er meget afslappede, så det fineste tøj bliver der ikke brug for. Langs kysten sørger en kølende brise for, at der er behageligt ved vandet. I højlandet midt på Bali kan aftnerne godt være lidt kølige, så medbring en sweater, hvis I skal besøge bjerglandsbyer.
Det er desuden en god idé at medbringe let og åndbart tøj, der kan dække skuldre og knæ til tempel- og moskébesøg. Det gælder for både kvinder og mænd. Det er ofte muligt at låne eller leje saronger i de enkelte templer og moskéer, men det er rart og mere bekvemt selv at være forberedt. Ved nogle hellige steder kan I blive bedt om at tage skoene af. Et par ekstra sokker kan derfor også være gode at have ved hånden.
Hvis I skal på udflugt til Bromo-vulkanen på Java, anbefales det at medbringe en varm trøje og lange bukser, da temperaturen før solen står op ligger omkring nul grader.
Det er en god idé at pakke let – husk på at det er billigt at handle i Indonesien, så udvid evt. garderoben undervejs.
Drikkepenge og SKAT
I Indonesien er det kutyme at give drikkepenge til lokalguider og chauffører, forudsat at I føler, at I har fået en god service. På restauranter er drikkepenge og skat ofte inkluderet i regningen (drikkepenge og service) med enten 4% eller 10% og skat med 11%. Hvis der ikke står ”service included” på regningen, er det normalt at lægge 10% oven i beløbet. En guide tjener mellem DKK 120-150 om dagen, en chauffør lidt mindre, så et tilskud til lønnen bliver modtaget med glæde og stor taknemmelighed.
Flere af gæster spørg til drikkepengeniveauet til guider og chauffører, det er naturligvis en personlig sag, men når vi selv rejser, gør vi følgende:
Guide: Heldagsudflugt Rp. 100.000 Halvdagsudflugt Rp. 60.000
Chauffør: Heldagsudflugt Rp. 50.000 Halvdagsudflugt Rp. 30.000
Etikette
Indoneserne er meget høflige mennesker og meget religiøse. Respekter deres moskéer og templer og giv en erkendtlighed til dem ved besøg og bær den påklædning, der udleveres. Man giver hånd til hilsen og modtager med højre hånd - det anses for uhøfligt at bruge venstre. Tag skoene af uden for døren, hvis I besøger et privat hjem.